Ville Haapasaari
Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari

Kohta rakennetaan uutta ja vanhaa tunnelia

Teksti: Ville Haapasaari
Kuva: Timo Porthan

Satamatunnelin linjausvaihtoehdot Länsisatamassa ovat selvillä. Samaan aikaan Vuosaaressa valmistaudutaan vanhan tunnelin korjauksiin.

1. Satamatunnelin linjauksesta voidaan päättää

Länsisataman laajennukseen liittyvän Satamatunnelin vaihtoehtoja on suunniteltu ja arvioitu nyt useampi vuosi. Kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta on valmistunut yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi. Faktat ovat kasassa, ja on aika tehdä valintoja.

Meille vaihtoehdot alkavat näyttää aika selviltä. Toinen on huomattavasti kalliimpi, ja sen toteutus menee ajallisesti paljon pidemmälle. Toisessa täytyy ratkoa Lapinlahden puistoon ja luontoarvoihin liittyvät kysymykset. Nyt ollaan pisteessä, jossa päätetään kaupungin kannalta parasta ratkaisua. Päätökset on tarkoitus tehdä lähikuukausina.

2. Vuosaaren tunneli suljetaan korjausten ajaksi

Noin 15 vuotta käytössä olleessa Vuosaaren tunnelissa alkavat elinkaarikorjaukset, joiden aikana Fintraffic uusii tunnelin turvalaitteistot. Remontti on välttämätön, mutta sillä on valitettavasti myös isoja vaikutuksia Vuosaaren liikennöintiin.

Vuoden verran kestävän hankkeen toteutus alkaisi 2025 alkupuolella. Suurimman osan korjausten ajasta Vuosaaren tunneli on suljettu, ja liikenne joudutaan ohjaamaan varareitille, joka kiertää Vuosaaren mäen katuverkon kautta. Sitä varten varareitille tarvitaan vielä kuluvan vuoden aikana katuverkon parannuksia, jotta liikenne ei ruuhkaudu satamassa ja sen lähialueilla tunnelikorjausten aikana. Katuverkko ei nykyisellään kestä sellaista päivittäistä liikennemäärää, jonka tunnelin sulkeutuminen aiheuttaa.

3. Toivottavasti lakot on nyt nähty

Nyt on toinen vuosi putkeen, kun satamissa on ollut pidempi lakko. Sitä ennen oli useampi rauhallinen vuosi.

Tänä vuonna poliittiset lakot ovat haitanneet sataman toimintaa ja ylipäätään koko Suomen ulkomaankauppaa ensin helmikuussa viisi päivää ja maalis-huhtikuussa neljä viikkoa. Olisi hyvin toivottavaa, että ainakaan tällaisia poliittisia mielenilmauksia, jotka näin fataalisti sulkevat Suomen satamat ja ulkomaankaupan, ei jatkossa enää tässä laajuudessa pystyisi tulemaan. Ja sitähän hallituksen lakiesityksellä haetaan.

Jonkinnäköinen sopu tai konsensus pitäisi työmarkkinoilla kuitenkin saada aikaiseksi. Muutoin riskinä on, että kun tes-kierrokset syksyllä alkavat, meillä on satamat kiinni ensi talvenakin.