Eeva Hietanen

Valtion väylämaksupäätös ei tee hyvää Suomen kilpailukyvylle

Teksti: Eeva Hietanen
Kuva: Timo Porthan

Pitkään voimassa ollut väylämaksujen puolitus päättyy valtion päätöksellä, mikä ei tee hyvää Suomen kilpailukyvylle. Hallitus päätti yllättäen kehysriihessään väylämaksujen puolituksen lopettamisesta vuoden 2025 alusta lähtien. Kaikkiaan uutinen oli huono merenkulun ja koko Suomen kilpailukyvyn kannalta.

Kuljetuskustannukset Suomesta ovat kasvaneet merenkulun päästökaupan kautta ja tulevat kasvamaan jatkossakin. Enemmän kuin koskaan olemme riippuvaisia merikuljetuksista, ja kustannusten kiristyessä saaremme on yhä kauempana kohdemarkkinoista. Nykyisellään väylämaksut vielä kohtelevat eri liikenteitä epätasapuolisesti, kun esimerkiksi pandemian ajasta vasta nouseva kansainvälinen risteilyliikenne maksaa nykymallissa myös jäänmurron kustannuksista, vaikka operoi alueella vain avovesikaudella.

Hallitusohjelman mukainen puolittamisen jatkaminen olisi ollut ihan hyvä kompromissi väylämaksujärjestelmän kokonaisuudistusta odotellessa.

Myönteisiäkin uutisia on paljon. Päästökaupan ulottaminen merenkulkuun on sinällään myönteinen kehityssuunta. Vaikka se alkuvaiheessa lisää merenkulun kustannuksia, vauhdittaa se myös päästövähennyksiä, niin kuin tarkoitus onkin.

Uudet teknologiset ratkaisut tarvitsevat tekijänsä. Merenkulkualalla riittää houkuttelevia uramahdollisuuksia vihreän siirtymän etulinjassa ja Suomen kokonaisturvallisuuden kannalta merkittävissä tehtävissä. Tämä osaltaan helpottaa merisektorin pärjäämistä osaajista käytävässä kilpailussa.

Oma rupeamani sataman viestinnän johtamisessa on tämän kolumnin ilmestyessä jo päättynyt, sillä olen juuri jäänyt pois nauttimaan elämästä. Tänä keväänä ilmestyi viimeinen Kaijan numero, jossa olen päätoimittajana. Kapula siirtyi Maira Kettuselle, joka aloitti 13. toukokuuta.

Viime vuosikymmeninä viestintä niin satamassa kuin koko maailmassa on ollut jatkuvassa muutoksessa, ja kehitys on mennyt parempaan – ja aika näyttää mihin vielä. Tiedottamisesta on tullut viestintää. Jatkossa näemme varmasti paitsi viihteellisyyden lisääntymistä, myös tiukan asiapitoisen faktan tarvetta.

Messu- ja asiakaslehtikokeilujen jälkeen syntyi sataman oikea asiakaslehti pitkään julkaistun henkilöstölehden rinnalle. Viime numerosta alkaen asiakaslehti uudistui nykyiseen muotoonsa Kaijaksi, joka on jo ehtinyt menestyä aikakausmedia-alan kilpailuissa.