Kaija jokaisen matkan varrella
Merenkulkualan terminä kaija tarkoittaa laituria. Kaija ei ole mikä tahansa mökkilaituri, vaan niin iso, että siihen kiinnittyvät laivat. Maan ja meren yhdistävä kaija on jokaisen matkan varrella, sillä sen kautta ihmiset ja tavarat siirtyvät kulkuvälineisiin.
Samalla tavalla Helsingin Satama on läsnä kaikessa, mitä arjessamme tapahtuu. Eikä vain merellisessä pääkaupungissa, vaan koko Suomessa. Meidän kauttamme kulkevat Suomen suurimmat ihmis- ja tavaravirrat. Kun Savossa syödään banaania tai kun Pohjois-Karjalasta lähtee metsäkone vientiin maailmalle, matkan varrella on kaija, joka useimmiten sijaitsee nimenomaan Helsingin Satamassa.
Siksi valitsimme Kaijan asiakaslehtemme uudeksi nimeksi. Kaija-lehti on yhdysside maa- ja meriliikenteen välillä, niin kun Helsingin Satamakin, ja toivottavasti mahdollisimman monen matkan varrella. Kunnioitamme kaija-sanalla myös omaa historiaamme ja Helsingin ja sen sataman slangia.
Lehti on yhdysside maa- ja meriliikenteen välillä.
Lehden nimi ei ole enää sama kuin Sataman nimi. Muutos alleviivaa sitä, ettei lehti ole Sataman markkinointiesite, vaan itsenäinen journalistinen media. Lehden haastattelemat henkilöt edustavat omia eivätkä Sataman näkemyksiä. Kaija on lehteä tuottavan Omnipressin mukana Aikakausmedian jäsen ja sitä kautta sitoutunut Julkisen sanan neuvoston JSN:n periaatteisiin. Tämä mahdollistaa lehden sivuilla vuoropuhelun ja ristiriitaistenkin näkemysten esittämisen alan asioista.
Lehden nimenvaihdos ja ulkoasun raikastaminen osuvat samaan hetkeen, kun Satama julkistaa uuden brändi-ilmeensä. Myöskään lehden graafinen ulkoasu ei enää ole yksi yhteen sama kuin satamayhtiöllä, mikä tietysti tukee edellä kuvaamaani lehden itsenäistä roolia. Toki myös ulkoisessa ilmeessä lehdellä ja satamalla on paljon yhteistä.
Ulkoasu-uudistuksen yhteydessä lanseeraamme Kaijan näköislehden. Kaijan jutut versioidaan entiseen tapaan verkkolehdessä, joka on osa Sataman nettisivuja,
portofhelsinki.fi. Verkkolehden lisäksi sieltä on nyt pääsy myös näköislehteen, joka on mobiilioptimoitu. Se tarkoittaa, ettei lehden sivuja tarvitse omassa päätelaitteessa zoomailla nähdäkseen niitä lukea, vaan juttua klikkaamalla se avautuu lukunäkymään. Sieltä juttuja voi jakaa myös sosiaaliseen mediaan. Ja näköislehdessä Kaijan juttuja voi vaikka kuunnella, mikä onkin matkan varrella usein kätevin tapa.