Helsingin Sataman vuosikertomus
Rahtia
13,9 M ton
Liikevaihto
91,5 MEUR
Aluskäyntejä
7 321
Matkustajia
9,1 M
Toimitusjohtajan katsaus
Vuosi 2023 oli Helsingin Satamalle kaksijakoinen. Matkustajien määrä jatkoi kasvuaan, mutta sataman kautta kulkevan rahdin tahti hiipui taantuman myötä.
Hiilidioksidipäästöt vähenivät satama-alueilla 15 %
Helsingin satama-alueiden hiilidioksidipäästöt muodostuvat alus- ja työkonepäästöistä, kumipyöräliikenteen päästöistä sekä satamayhtiön oman toiminnan päästöistä. Edelliseen vuoteen verrattuna kokonaispäästömäärä laski 15 %, erityisesti alusliikenteen päästöt vähenivät.
Työelämän merkityksellisimmät asiat toteutuivat Satamassa hyvin
Satama sai ensimmäistä kertaa Future Workplaces 2023 sertifikaatin. Se kertoo, että työntekijöille merkitykselliset asiat toteutuvat Satamassa hyvin. Työhyvinvoinnin ja johtamisen suunnitelmallinen kehittäminen tuottaa tulosta.
Lokakuussa perustettu Green Corridor -hanke vauhdittaa Helsingin ja Tallinnan välisen reitin nollapäästöisyyttä.
Helsingin Satama julkaisi turvallisuusperehdytyksen, mikä kaikkien Helsingin keskustasatamissa työskentelevien on suoritettava ennen kulkulupien hakemista.
Makasiiniterminaalin purku alkoi helmikuussa. Heinäkuussa pitkäaikainen Eteläsataman maamerkki oli poissa katukuvasta. Purkumateriaalien uusiokäytöstä saavutettu ympäristöhyöty oli suurempi kuin purkamisella aiheutettu hiilijalanjälki.
Kansainvälisten risteilijöiden kausi kesti Helsingissä huhtikuulta lokakuulle. Risteilyvieraita saapui kaupunkiin 163 000 – yhtä paljon kuin edellisellä kaudella.
Ennen kesäsesonkia otettiin käyttöön Olympiaterminaalin matkustajille terminaalipalvelujen web-sovellus. Laivamatkan varannut saa ennen matkaansa varustamolta muistutusviestin, josta on linkitys myös uuteen sovellukseen. Se esittelee matkaanlähtijälle jo etukäteen juuri hänen käyttämänsä terminaalin palvelut. Sovellus otettiin käyttöön marraskuussa myös Länsiterminaali 2:n.
Vuosaari–Muuga-laivareitti tehostui, kun Vuosaaren satamaan valmistui uusi kaksoisramppi. Se vahvistaa Viron kautta kulkevan rahtiliikenteen kapasiteetin kasvumahdollisuuksia Vuosaaren satamassa.
DI Vesa Marttinen aloitti Helsingin Sataman rahtiliiketoimintajohtajana.
Länsisatamassa ja Katajanokan satamassa otettiin käyttöön uusi Smart Port -porttijärjestelmä sekä henkilöautoille että raskaalle liikenteelle.
Katajanokan terminaalin ravintolapalvelut uudistuivat ja ala-aulaan avattiin Cafe Kuppi -kahvila niin matkustajien kuin ohikulkijoiden iloksi.
Helsingin Sataman ja Hertz Autovuokraamon yhteistyö laajeni Katajanokan laivaterminaalille. Auton vuokraaminen suoraan terminaalilta helpottaa ja sujuvoittaa monen matkaa.
Helsingin Satama kutsui kaikki tutustumaan Vuosaaren sataman toimintaan Vuosaaren Satamapäivänä. Koko perheen tapahtumaan osallistui reilut 4 000 kävijää. Lisäksi Satama tapasi kaupunkilaisia ja naapureitaan osallistuessaan Itämeripäivään ja Jätkäsaarelaisten omaan Hyväntuulen Fest -tapahtumaan.
Helsingin ja Tallinnan satamat ja kaupungit, sekä merireitin varustamot allekirjoittivat Green Corridor -yhteisymmärryssopimuksen vauhdittamaan toimia nollapäästöisen meriväylän edistämiseksi.
Helsingin Sataman pysäköintipalvelut laajenivat, kun uusi Makasiinirannan P3 pysäköintialue avattiin kaikkien käyttöön.
Helsingin Satama uusi brändi-ilmettään. Se nostaa esiin sataman kiinteänä osana sekä pääkaupunkia että suomalaista yhteiskuntaa.
Helsingin Satama ansaitsi Future Workplaces 2023 sertifikaatin. Se tarkoittaa, että työntekijöille työelämän merkitykselliset asiat toteutuvat Satamassa hyvin.
Helsingin Satama avasi raskaan liikenteen levähdysalueen lentokentän kupeeseen. Pilotoitavalla ratkaisulla tavoitellaan joustavuutta Helsingin satamaliikenteeseen.