Den historiska Skatuddens terminal renoveras och byggs ut

Preliminär skiss av den eventuella interiören.

Helsingfors ikoniska hamnbyggnad Skatuddens terminal, som blev färdig 1937, förnyas. Den skyddade byggnaden som planerades av Gunnar Taucher renoveras, och en utbyggnad planeras som respekterar byggnadens ursprungliga arkitektur och omgivande stadsbild samt erbjuder tjänster för såväl resenärer som lokalinvånare.

Helsingfors Hamn har undertecknat ett planeringsavtal som innebär att förnyelsen framskrider till ett konkret skede. Arkitektbyrån Helin & Co ansvarar för planeringen, och företaget Sweco, som är expert inom planering och konsultering, deltar också. Arbetet inleds hösten 2025.

Två rederier i samma terminal

Under de närmaste åren sker det stora förändringar i Helsingfors hamntrafik. Hamnarna i centrum betjänar både passagerare och gods, och arrangemangen under de kommande åren ändrar både passagerartrafikens och godstrafikens rutter:

  • Tallintrafiken flyttar till Västra hamnen
  • Stockholmstrafiken koncentreras till den förnyade Skatuddens terminal
  • Södra hamnen blir tillgänglig för internationella kryssningspassagerare och för stadsbornas behov, bland annat som en plats för det kommande arkitektur- och designmuseet.

I framtiden betjänar Skatuddens terminal två rederier med fartyg som går till Stockholm: Viking Line och Tallink Silja Line. Det första skedet av planeringen kartlägger lokalbehoven och säkerställer att lösningarna stöder både rederiernas verksamhet och att passagerarna kan röra sig smidigt.

”I framtiden är Skatuddens terminal inte bara en port till Stockholm, utan också en gemensam plats för stadsborna. Målet är att skapa en miljö som betjänar passagerarna och samtidigt erbjuder lokaler och tjänster för helsingforsarnas vardag”, säger Kaj Takolander, direktör för passageraraffärsverksamheten vid Helsingfors hamn.

Samarbetet börjar omedelbart

Förnyelserna genomförs i nära samarbete med Helsingfors stad. Olika aktörer inom planläggningen samt stadsmuseet deltar, så att den historiskt värdefulla byggnaden bevaras och utbyggnaden byggs med respekt för miljön.

Tidtabell

  • Hösten 2025: planeringen börjar
  • Våren 2026: utgångsuppgifterna för detaljplaneprocessen är klara
  • Byggnadsarbete 2028–2032
  • Målet är att den förnyade terminalen är i drift 2032

Mer information:

Kaj Takolander

Direktör för passageraraffärsverksamheten vid Helsingfors Hamn

+358 400 507 908 / kaj.takolander (at) portofhelsinki.fi