Ändringar i olika delar av hamnen
Med hjälp av utvecklingsprogrammet koncentreras Tallinntrafiken till Västra hamnen, och Stockholmtrafiken till Skatuddens hamn. Södra hamnen öppnas för stadsbornas övriga bruk. I utvecklingsprogrammet genomförs förnyelser i alla hamnar i Helsingfors.
VÄSTRA HAMNEN
Västra hamnen blir knutpunkten för sjötrafiken från Helsingfors till Tallinn. Den är Helsingfors hamns viktigaste hamndel med tanke på sin ekonomiska inverkan, genom vilken den överlägset största delen av passagerartrafiken kommer att traffikera på 2030-talet. Utvecklingsprogrammet omfattar tre delar i Västra hamnen:
Hamntunneln: Hamntunneln mellan Västra hamnen och Västerleden förbättrar avsevärt Västra hamnens tillgänglighet och flyttar godstrafiken och en betydande del av hamnens personbilstrafik på Busholmen och i Gräsviken under jorden. Läs mer om tunneln här.
Busholmens Maritimcenter: Det nya maritimcentret ska byggas på den nuvarande T1 terminalens plats. I den nya terminalen byggs utöver terminallokalerna även andra affärs-, kontors- och parkeringslokaler samt tjänster. Maritimcentret har ett nära samband med byggandet av hamntunneln, eftersom tunnelns södra öppning har planerats under det nya maritimcentret. Därför samordnas tidtabellen för byggandet av maritimcentret med byggandet av tunneln.
Förändringar i kaj- och fältområdet: Kaj- och fältarrangemangen förnyas även i Västra Hamnen. Förändringarna för med sig välbehövligt extra utrymme i hamnområdet, så att trafikens rytm inom hamnområdet bättre kan anpassas efter till exempel fartygens tidtabeller. Förnyelsearbetet i kaj- och fältområdena kräver mycket indelning i etapper, eftersom hamnens operativa verksamhet måste fortsätta ostört under hela byggtiden.
Ändringarna i Västra hamnen garanterar tillväxtmöjligheter för Helsingfors Hamn och dess kunder under de kommande årtiondena.
SKATUDDEN
I början av 2030-talet koncentreras passagerar- och bilfärjetrafiken till Stockholm till Skatuddens hamn. Samtidigt förnyas Skatuddens nuvarande passagerarterminal så att den betjänar passagerare och två rederier. Dessutom kan Skatuddens kajer även användas av mindre internationella kryssningsfartyg.
Förändringarna minskar betydligt fordonstrafiken i Skatuddens hamn, eftersom fordonstrafiken i anslutning till Stockholmstrafiken är cirka 75 procent mindre än den för Tallinntrafiken. Därför minskar förändringarna även biltrafiken i anslutning till hamnen i Helsingfors centrum.
På 2030-talet kommer Skatuddens hamn att vara huvudhamnen för Stockholmstrafiken.
SÖDRA HAMNEN
När passagerar- och bilfärjetrafiken till Stockholm överförs från Södra hamnen till Skatudden drar sig Helsingfors Hamn nästan helt ur området. Helsingfors stad och Helsingfors Hamn har som gemensamt mål att öppna Södra hamnområdet för en ur stadsbornas synvinkel mångsidigare användning. Planerna är att göra Magasinstranden i Södra hamnen till en del av ett gångvänligt centrum och ett strandstråk längs Helsingfors stränder samt en plats för det nya arkitektur- och designmuseet.
I hamnområdet kommer endast internationell kryssningstrafik samt en möjlighet till snabbgående färjetrafik att finnas kvar.
Södra hamnen kommer i framtiden att vara en del av ett gångvänligt stadscentrum. Den fungerar endast som en hamn för mindre kryssningsfartyg.
NORDSJÖ
Helsingfors Hamn har som mål att möjliggöra en ökning av godstrafiken i Nordsjö hamn. Samtidigt som funktionerna i hamnarna i centrum koncentreras, planerar man även en utvidgning av Nordsjö hamnfält för framtida fraktbehov på 2030-talet.
Helsingfors Hamn är huvudhamnen för Finlands utrikeshandel. En kostnadseffektiv och störningsfri utveckling av Finlands export till världen tryggar hela landets framgång och är viktig för Finlands försörjningsberedskap.
Som en del av utvecklingsprogrammet utvidgas Nordsjö hamnområde och genom havsfyllning på knappt 10 hektar skapas behövligt extra utrymme för trafiken. När Nordsjö hamn är färdig kommer där att finnas cirka 1,5 kilometer containerbryggor och 14 platser för fartyg som inte kräver kranar för lastning.
Arbetet för att utvidga Nordsjö hamnområde inleds 2025 med en miljökonsekvensbedömning. Utvidgningen av Nordsjö hamns fältområde infaller i slutet av utvecklingsprogrammet för Nordsjö hamn, det vill säga på 2030-talet.
Nordsjö hamn utvecklas speciellt för godstrafikens behov.