
Hamntunneln
Helsingfors Hamn koncentrerar hela passagerar- och bilfärjetrafiken till Västra hamnen. Samtidigt kommer mängden trafik och passagerare i Västra hamnen att öka. Detta kommer att avhjälpas när hamntunneln från Västerleden till Västra hamnen byggs för hamnens fordonstrafik. Den cirka två kilometer långa tunneln beräknas bli färdig i början av 2030-talet.
Med hjälp av hamntunneln tryggar man en störningsfri hamntrafik och Västra hamnens tillgänglighet. Tunneln förbättrar även förutsägbarheten och smidigheten i trafiken.
I och med Hamntunneln förflyttas Västra hamnens tunga trafik i sin helhet bort från det allmänna gatunätet, vilket lugnar ner trafikstockningarna i anslutning till hamnen. Tunneln minskar även trafikbullret på Busholmen och förbättrar trafiksäkerheten i området. Samtidigt förbättrar tunneln hela Busholmens luftkvalitet.
Med hamntunneln säkerställer man en smidig och störningsfri hamntrafik.
Hamntunneln minskar den hamnrelaterade trafiken även i centrum
Hamntunneln har en indirekt inverkan även på trafiken i Helsingfors centrum. Då Tallinns färjetrafik förflyttas från Skatuddens hamn till Västra hamnen, minskar den hamnrelaterade trafiken med cirka 75 procent. Detta beror på att antalet fordon på Tallinnsfartygen är betydligt större än på Stockholmsfartygen.
I och med Hamntunneln får Helsingfors stad möjlighet att utveckla området kring Södra hamnen till ett område som bättre betjänar stadsborna med sina strandrutter och arkitektur- och designmuseer. Detta möjliggörs när hamnfunktionerna förflyttas från Södra hamnen till de övriga hamndelarna.
Hamntunneln möjliggör öppnandet av Södra Hamnen för stadsborna.
Efter att ha blivit färdig medför hamntunneln mycket nytta för Helsingfors stad och Helsingforsborna. Tunneln är ett stort byggnadsprojekt och planeringen av den pågår som bäst. Tunnelns byggområde sträcker sig i tunnelns norra del till kanten av Lappvikens park. Därför betonar hamnen i planeringen särskilt tryggandet av levnadsförhållandena för växter och djur som förekommer i parken samt bevarandet av parkens landskaps- och kulturhistoriska värden. Du kan läsa mer om planerna för hamnen för att minska miljöpåverkan här.
Tidsplan – klar år 2032
Helsingfors stadsfullmäktiges principbeslut av år 2021 om att omorganisera hamnfunktionerna startade en planläggning av tunneln där olika sträckningar kartlades. I juni 2024 beslöt man om hur tunneln ska dras. Arbetet med planering och planläggning har fortsatt på basis av beslutet.
Bedömningen av miljökonsekvenserna blev klar våren 2024.
Förslaget till detaljplan torde våren 2025 ges till stadsmiljönämnden för beslutsfattande och stadsfullmäktige ska besluta om planen i slutet av år 2025.
Bygget ovan jord av mynningarna till tunneln kräver bygglov, och Hamnen tror sig få det år 2027. Bygget av den egentliga tunneln torde börja år 2028. Bygget tar totalt cirka fem år och torde var klart år 2032.
Tunnel finansieras med avgifter från trafiken
Totalt uppskattas tunneln kosta cirka 300 miljoner euro och den byggs som en investering av Helsingfors Hamn Ab. Tunneln finansieras med avgifter från trafiken.
