Vuosaaren sataman ensimmäinen maasähköjärjestelmä on otettu käyttöön – vähentää ilmanpäästöjä satama-alueella
Vuosaaren sataman ensimmäinen maasähköliitäntä on otettu käyttöön. Järjestelmää käyttävät Helsingin ja Travemünden välisessä rahti- ja matkustajaliikenteessä Finnlinesin alukset M/S Finnmaid, Finnstar ja Finnlady. Maasähköllä tarkoitetaan järjestelmää, joka tuottaa satamassa olevalle alukselle maissa tuotettua sähköä. Tällöin aluksen ei tarvitse pitää apukoneitaan käynnissä sähköä tuottamassa. Maasähkön käyttö voi vähentää laivan ilmanpäästöjä satama-alueella merkittävästi, jopa 50–80 prosentilla.
Vuosaaren satamaan maasähköjärjestelmä valmistui vuoden 2023 lopulla ja Travemünden satamassa vastaava järjestelmä valmistui alkuvuodesta 2024. Samanaikaisesti maasähkön vastaanottotekniikka rakennettiin myös Finnlinesin aluksille. M/S Finnmaid oli ensimmäinen uuden järjestelmän käyttöön ottanut alus.
“Finnlines on investoinut vuosien ajan systemaattisesti laivastonsa energiatehokkuuden parantamiseen. Kehitystyö jatkuu edelleen päivittäisen työn ohella. Maasähköyhteys on yksi merkittävä tekninen ratkaisu, jolla voimme vähentää alusten hiilidioksidipäästöjä. Finnlinesin Helsingin ja Travemünden välillä liikennöivät ropax-alukset Finnmaid, Finnstar ja Finnlady voivat nyt hyödyntää maasähköä molemmissa käyntisatamissa. Päästöjen lisäksi vähenevät myös meluhaitat. Tämä on tärkeä ympäristöinvestointi niin Helsingin Satamalta kuin Finnlinesilta”, sanoo Thomas Doepel, Finnlinesin varatoimitusjohtaja, COO.
EU lainsäädännön mukaan merisatamissa on vuoteen 2030 mennessä toimitettava lähes kaikille matkustaja- ja konttialuksille maasähköä, jos satamissa on vähintään 50 suurten matkustaja-alusten tai vähintään 100 konttialusten satamakäyntiä vuodessa.
”Meillä on haluttu edetä näissä ympäristön kannalta tärkeissä investoinneissa rivakkaan tahtiin”, kertoo Vesa Marttinen, Helsingin Sataman rahtiliikennejohtaja.
”Rakensimme ensimmäiset maasähköliitännät Helsingin keskustan satamiin, missä ilmanpäästöjen vähennyksillä on lähellä sijaitsevan asutuksen kannalta merkittävimmät vaikutukset. Ensimmäinen maasähköjärjestelmä Katajanokalla valmistui jo vuonna 2012 ja nyt pystymme tarjoamaan maissa tuotettua sähköä myös Vuosaaressa”, Marttinen täydentää.
Käytännössä maasähköjärjestelmä räätälöidään kullekin alustyypille sopivaksi. Vuosaaren C-laiturin järjestelmään kuuluu 4 MW muuntaja sekä kaksi kauko-ohjattavaa kaapelinosturia. Järjestelmän suunnittelusta ja sähköasennuksista vastasi Electric Power Finland, perustukset sekä kaapeloinnit toteutettiin Sataman omana työnä.
Seuraavaksi Vuosaaren satamassa alkaa rahtiliikenteen tarpeisiin suunniteltavien RoRo- ja LoLo-liikenteen maasähköprojektien valmistelu. Alustavasti näiden maasähköjärjestelmien odotetaan valmistuvan vuoden 2026 aikana.
Helsingin Satama ja Lyypekin satama saivat maasähköjärjestelmän rakentamiseen tukea Euroopan Unionilta, joka omalta osaltaan edistää tehokasta liikkumista ja tavaroiden kuljetusta Euroopassa. EU-tuetuissa hankkeissa painottuvat ympäristöinvestoinnit ja päästöjen vähentäminen.
Lisätietoja:
Vesa Marttinen, Rahtiliiketoimintajohtaja, Helsingin Satama Oy
p. +358 40 8222910
s-posti: vesa.marttinen(at)portofhelsinki.fi
Thomas Doepel, varatoimitusjohtaja, COO, Finnlines Oyj
p. +358 50 5654273
s-posti: thomas.doepel(at)finnlines.com