Tulevaisuuden satama
Helsingin kaupungin ja Helsingin Sataman yhteisenä tavoitteena on vahvistaa koko Suomelle tärkeän sataman toimintaedellytyksiä, avata Eteläsataman alue kaupunkilaisten kannalta nykyistä mielekkäämpään käyttöön sekä parantaa eteläisen Helsingin liikenteen sujuvuutta.
Helsingin Satama ja kaupunki ovat sopineet 2030-luvulle asti ulottuvasta kehittämisohjelmasta. Sen myötä toteutetaan uudistuksia eri sataman osissa Länsisatamassa, Katajanokalla, Eteläsatamassa ja Vuosaaressa. Ohjelma on porrastettu eri vaiheisiin siten, että edellisen vaiheen saavuttaminen on edellytys seuraavan toteuttamiselle.
Ohjelma keskittää Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen Länsisatamaan ja Tukholman liikenteen Katajanokalle. Säännöllinen laivaliikenne Eteläsatamassa päättyy ja sinne jää jäljelle vain kansainvälistä risteilyliikennettä. Tallinnan liikenteen keskittäminen johtaa Jätkäsaaressa liikennemäärän kasvuun, mikä vaatii satamatunnelin rakentamisen Länsisatamasta Länsiväylälle. Tavoitteena on, että uudistukset Länsisatamassa valmistuvat vuoteen 2032 mennessä ja muutokset Katajanokalla ja Eteläsatamassa noin vuotta myöhemmin.
Helsingin Satama on koko Suomen satama
Helsingin Satama on matkustajamääriltään Suomen selkeästi suurin matkustajasatama ja Euroopan vilkkain kansainvälisen liikenteen matkustajasatama. Ulkomaankaupalle meritiet ovat elintärkeitä ja Helsingin Sataman osuus Suomen ulkomaankaupan merikuljetusten arvosta onkin lähes puolet. Toimivan sataman vaikutukset näkyvätkin joka päivä ihmisten arjessa.
Toimiva satama hyödyttää monin tavoin kaikkia suomalaisia.
Satamatoiminnalla on isot vaikutukset niin aluetalouteen kuin työllisyyteenkin. Lisäksi Helsingin Satamalla on valtava merkitys koko Suomen huoltovarmuudelle.
Vuosittain Helsingin satamien kautta kulkee noin 10 miljoonaa matkailijaa. Heistä suurin osa matkustaa Tallinnaan. Helsingin ja Tallinnan välinen mutkaton yhteys on Suomen elinkeinoelämälle tärkeä, sillä keskustasta keskustaan kulkeva matkustajaliikenne on Helsinki-Tallinna kaksoiskaupungin erityinen vetovoimatekijä. Tallinna on tärkein vastasatama myös Helsingistä lähtevälle rahtiliikenteelle.
Satamaa kehitetään, jotta Helsingissä on myös tulevaisuudessa vilkas ja elinvoimainen matkustajasatama sekä Suomen ulkomaankaupan pääsatama.
Matkustajat ja rahdin yhdistävä liiketoimintamalli takaa tehokkaat ja säännölliset laivayhteydet
Helsingin keskustan satamissa matkustaja- ja tavaraliikenne yhdistyvät samoille aluksille. Konsepti takaa säännöllisen ja ympäristötehokkaan laivaliikenteen Helsingin, Tallinnan ja Tukholman välillä. Sataman tavoite on varmistaa, että nykyinen matkustaja- ja tavaraliikenne on mahdollista myös jatkossa ja laivamatkustajat voivat tulevaisuudessakin tulla suoraan Helsingin keskustaan.
Elinvoimaisen keskustan kehittäminen lisää myös Helsingin kiinnostavuutta matkakohteena.