Vuosaaren satamassa tavoitteena on mahdollistaa tavaraliikenteen kasvu. Samalla, kun keskustasatamien toimintoja keskitetään, suunnitellaan myös 2030-luvulla tehtävää Vuosaaren satamakentän laajennusta tulevaisuuden rahtiliikenteen tarpeisiin.

Helsingin Satama on Suomen ulkomaankaupan pääsatama, joka on erikoistunut erityisesti yksiköissä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettavaan tavaraan. Suomen viennin kustannustehokas ja häiriötön kulku maailmalle turvaa koko maan menestystä ja on tärkeää Suomen huoltovarmuudelle.

Vuosaaren satamaa kehitetään erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin.

Vuosaari on Suomen ulkomaankaupan pääsatama

Helsingin Sataman kautta kulkee lähes puolet koko Suomen ulkomaankaupasta. Vuosaaren sataman kiistaton etu on sijainti keskeisellä paikalla Suomen väestön, tuotannon ja kulutuksen keskittymässä. Lisäksi Vuosaaren satamaan johtaa moottoritietasoiset tiet, junarata ja meriväylä. Myös Suomen päälentokenttä Helsinki-Vantaa on hyvien kulkuyhteyksien päässä.

Vuosaaren satamaa kehitetään myös jatkossa erityisesti tavaraliikenteen ja suurempien konttilaivojen tuleviin tarpeisiin seuraavasti:

  • sataman kenttäaluetta laajennetaan
  • vajaan 10 hehtaarin meritäytöillä luodaan kaivattua lisätilaa tavara- ja automatkustajaliikenteelle

Valmiissa Vuosaaren satamassa on noin 1,5 kilometriä konttilaitureita ja 14 roro-aluspaikkaa eli paikkaa laivoille, joiden lastaamisessa ei tarvita nosturia.

Vuosaaren satama-alueen laajennus toteutetaan vaiheistetusti. Työ alkaa ympäristövaikutusten arvioinnin laatimisella vuonna 2026. Vuosaaren sataman kenttäalueen laajennus ajoittuu sataman kehittämisohjelman loppupuolelle eli 2030-luvulle.