Länsisatamassa valmistaudutaan vanhan terminaalirakennuksen purkuun

Havainnekuva kertoo, miltä Länsisataman uusi Merikeskus voisi näyttää.

Kesäkuussa sain kertoa hyviä uutisia Helsingin satamien kehittämisestä: vuosien suunnittelutyön jälkeen Jätkäsaaresta Länsiväylälle kulkevalle satamatunnelille täsmentyi linjaus jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Suunnittelutyötä on kesän ja alkusyksyn aikana jatkettu monella rintamalla.

Teemme työtä Helsingin kaupungin kaavoittajien kanssa tavoitteenamme löytää optimaalisen reitti valitun linjausvaihtoehdon sisällä. Paljon huomiotamme ovat saaneet Lapinlahden puistossa elävät uhanalaiset lajit, liito-orava ja pieni perhoslaji, kirvelilattakoi. Niiden elinolosuhteiden turvaamiseen on jo löydetty ratkaisuja.

Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne vetää hyvin ja haluamme palvella sataman käyttäjiä  entistäkin paremmin. Länsisatama on myös merkittävä rahtisatama ja yksi satamatunnelin tärkeimmistä hyödyistä onkin satamaan liittyvän rekkaliikenteen saaminen pois Jätkäsaaren kaduilta.

Helsingin Sataman kautta vuonna 2023 kulkeneista reilusta 9 miljoonasta matkustajasta 7 miljoonaa matkusti Helsingin ja Tallinnan välilllä.

Satamatunnelin lisäksi Helsingin Satama suunnittelee muitakin parannuksia Jätkäsaaressa sijaitsevaan Länsisatamaan. Ensi vuosikymmenelle tultaessa vanhan Länsiterminaali 1:n paikalla komeilee uusi Merikeskus. Se palvelee paitsi matkustajia, myös Jätkäsaaren asukkaita tarjoamalla uusia palveluita, kuten ravintoloita ja mahdollisesti tapahtumatilaa.

Uuteen Merikeskukseen valmistautuminen näkyy jätkäsaarelaisille jo ensi keväänä, kun nykyisen terminaalin purkutyöt käynnistyvät. Purku vie kuukausia ja viestimme tarkemmasta aikataulusta heti, kun urakoitsijat ovat valittu ja työn aloituksen tarkka aikataulu on selvillä.

Terminaalin purkamisen jälkeen seuraava työvaihe on sataman eteläkärjen laajennus meritäytöllä. Länsisatama on varsin ahdas sen liikennemääriin nähden ja lisää tilaa tarvitaan.  Vesialueelle rakentaminen vaatii vesiluvan saamisen. Hakemus jätettiin alkuvuonna. Jos ja kun tämä meille myönnetään, alkavat työt vuoden 2025 aikana.

Ensi vuonna saamme siis sen kuuluisan kuokan maahan. Länsisataman kehittämistyöt jatkuvat seuraavat seitsemän vuotta ja aikataulun mukaan vuonna 2032 koittaa se päivä, kun rekat kulkevat satamatunnelissa ja kaikki Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne voidaan keskittää Länsisatamaan.

Meille on tärkeää edistää rakennustöitä tiiviissä vuorovaikutuksessa Jätkäsaaren asukkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa, joten voin luvata, että tämä ei jää viimeiseksi blogikseni!

Pekka Hellström.

Pekka Hellström,
Teknisten palveluiden johtaja, Helsingin Satama