Blogi: Satamatunneli mahdollistaa Tallinnan liikenteen kasvun
Eilen saimme kertoa hyviä uutisia. Helsingin Satama ja Helsingin kaupunki, niin päättäjät kuin virkamiehetkin, ovat vuosia suunnitelleet, miten Helsingin keskustasta saadaan nykyistä houkuttelevampi. Houkuttelevuutta lisääviä tekijöitä ovat esimerkiksi mielenkiintoiset vierailukohteet ja sujuva liikenne.
Nyt tehdyllä satamatunnelin suunnittelupäätöksellä on vaikutusta molempiin. Jätkäsaaresta Länsiväylälle ulottuvan tunnelin tarkoitus on saada rekat pois Jätkäsaaren kaduilta ja mahdollistaa Länsisataman toiminnan laajentaminen. Laajentamisella tarkoitetaan erityisesti sitä, että Tallinnaan liikennöivät laivat pystytään siirtämään Katajanokalta Jätkäsaareen ja, että Tallinnan liikenteen kasvu sekä matkustaja- että rahtiliikenteen osalta pystytään turvaamaan.
Jätkäsaareen on suunnitteilla uusi moderni terminaali laajoine palveluineen, mutta sen toteuttaminen vaatii nykyistä sujuvamman liikenteen, johon tunnelin rakentaminen tuo ratkaisun.
Mikä rooli 2030-luvun alussa valmistuvalla tunnelilla sitten on mielenkiintoisten vierailukohteiden saamisessa Helsingin keskustaan? Helsingin Sataman kehittämisohjelma, jonka ensimmäinen askel on satamatunnelin rakentaminen, on porrastettu etenemään niin, että yhden kohteen valmistuminen laukaisee seuraavan kohteen kehittämisen. Kun Tallinnan laivat on saatu Länsisatamaan koittaa Katajanokan sataman kehittäminen. Sinne puolestaan siirtyy nyt Eteläsatamasta liikennöivä Tukholman laivaliikenne. Laivaliikenteen uudelleenjärjestämisen seurauksena satamaan liittyvä autoliikenne Helsingin keskustassa vähenee peräti noin 75 prosenttia verrattuna tämän päivän tilanteeseen.
Tämän jälkeen, 2030-luvun alkuvuosina, Helsingin paraatipaikalla sijaitseva Eteläsataman alue voidaan hyödyntää sekä helsinkiläisten että turistien kannalta nykyistä paremmalla tavalla. Alueelle on suunniteltu ainakin uutta arkkitehti- ja design-museota ja alue on myös ehdolla nykytaiteen museon uudeksi kotipaikaksi.
Satamatunnelin rakentaminen alkaa tavoitteemme mukaan vuonna 2028. Isot rakentamishankkeet vaativat lukuisia eri lupia ja niiden saaminen huolellista suunnittelutyötä. Yksi tärkeä osa suunnittelutyötä on luontoarvojen huomioiminen tunnelin tulevalla reitillä. Suunnittelemistamme toimista pääset lukemaan lisää tästä.
Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja