Laivaliikenteen Viron suuntaan uskotaan yhä kasvavan. Reitti on erittäin tärkeä koko Suomen ulkomaan matkustaja- ja tavaraliikenteelle. Liikennemäärien kasvu ja halu keskittää Tallinnan liikenne yhteen satamanosaan aiheuttavat tarvetta kehittää erityisesti Länsisatamaa. Siitä rakennetaan Tallinnaan suuntautuvan meriliikenteen solmukohtaa.

Länsisatama on taloudellisilta vaikutuksiltaan Helsingin merkittävin satamanosa, ja sen kautta kulkee 2030-luvulla ylivoimaisesti suurin osa matkustajaliikenteestä. Jotta tämä olisi mahdollista, Länsisataman logistisia järjestelyjä, palveluita ja saavutettavuutta pitää parantaa sekä uudistaa laitureita ja kenttäaluetta. Tavoitteena on, että uudistunut Länsisatama on valmis vuonna 2032. Länsisataman uudistukset koostuvat kolmesta osasta:

  • Satamatunnelista, joka yhdistää Länsisataman ja Länsiväylän.
  • Uudesta Merikeskuksesta, joka korvaa vuonna 2025 purettavan Terminaali T1:n.
  • Laituri- ja kenttäjärjestelyjen muutoksista, joiden myötä Länsisatamaan rakennetaan meritäytöillä lisää satamakenttää ja uusitaan laiturirakenteita.

Länsisatamassa tehtävät uudistukset varmistavat Helsingin Satamalle ja sen asiakkaille kasvumahdollisuudet tuleviksi vuosikymmeniksi.

Satamatunneli

Länsisatamasta Länsiväylälle ulottuva tunneli parantaa merkittävästi Länsisataman saavutettavuutta ja siirtää Länsisataman rekkaliikenteen sekä merkittävän osan sataman henkilöautoliikenteestä Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa maan alle. Tunneli parantaa Jätkäsaaressa myös ilmanlaatua, vähentää liikennemelua ja sujuvoittaa liikkumista. Lue tunnelista lisää täältä.

Liu’uta pystypalkkia ja vertaile satamatunnelin pohjoisen suuaukon havainnekuvia nykytilanteesta sekä tunnelin valmistuttua. Suuaukko sijoittuu Lapinlahden puiston ja Ilmarisen talon väliin. Punaisella on kuvattu kaupungin suunnittelema pyöräilybaana.

Jätkäsaaren Merikeskus

Uusi Jätkäsaaren Merikeskus rakennetaan nykyisen T1-terminaalin paikalle, joka puretaan vuoden 2025 aikana. Uuteen terminaaliin on suunniteltu terminaalitilojen lisäksi myös muuta liiketilaa sekä palveluita.

Merikeskus on läheisesti yhteydessä satamatunnelin rakentamiseen, sillä tunnelin eteläinen suuaukko on suunniteltu sen alle. Tästä syystä Merikeskuksen rakentamisaikataulu yhteensovitetaan tunnelirakentamisen kanssa.

Terminaalialueen asemakaavassa on rakennusoikeutta yhteensä 37 000 kerrosneliömetriä sekä 600 autopaikkaa.

Havainnekuva Jätkäsaaren Merikeskuksesta, jota on suunniteltu korvaamaan purettava T1-terminaali.

Laituri- ja kenttäalueiden laajennukset

Satamatunnelin ja uuden terminaalin myötä myös Länsisataman laituri- ja kenttäjärjestelyt uusitaan. Muutokset tuovat satama-alueelle kaivattua lisätilaa, jotta liikennettä satama-alueella voidaan rytmittää tehokkaammin vastaamaan laivojen aikataulutusta.

Muutosten jälkeen nykyisin Eckerö Linen ja Tallinkin käytössä olevat laituripaikat säilyvät ennallaan, mutta laiturikenttää laajennetaan meritäytöillä niiden taakse etelän suuntaan. Pohjoisempien aluspaikkojen laiturilinjat muuttuvat ja alueelle rakennetaan uusia laitureita.​ Yhteensä Länsisatamaan tulee uudistusten jälkeen neljä peräporttipaikkaa matkustaja-autolautoille.

Laituri- ja kenttäalueiden uusiminen vaatii paljon vaiheistamista, sillä sataman operatiivisen toiminnan on jatkuttava ilman häiriöitä koko projektin ajan. Kunkin laiturin rakennustyöt kestävät noin kaksi vuotta. Töitä limitetään siten, että laiturit voidaan ottaa käyttöön tunnelin ja terminaalin kanssa samassa aikataulussa.

Liu’uta pystypalkkia ja vertaile Länsisataman laituripaikkoja ja kenttäalueita nyt ja uudistusten jälkeen.

Laajennuksen jälkeen Länsisatamassa on:

  • 17 hehtaaria pinta-alaa
  • 2 matkustajaterminaalia
  • 4 alusten peräporttipaikkaa
  • Länsisataman ja Länsiväylän yhdistävä satamatunneli 
  • 11 metriä syvä meriväylä