Ville Haapasaari Jätkäsaari-Ruoholahti-lehdessä: Mietitkö satamatunnelia? – Kysyvä ei tieltä eksy

Länsisatamasta Länsiväylälle suunniteltu satamatunneli puhuttaa. Olisiko sen rakentamisesta haittaa ja toisaalta, mitä hyvää sillä saataisiin aikaan? Puntarointi on paikallaan, sillä Suomi tarvitsee toimivat liikenneyhteydet ulkomaille. Suomen tavaraviennistä ja -tuonnista noin 96 prosenttia kulkee meritse ja Helsingin satamalla on suuri vastuu sen sujuvuudesta.
Satamatunneli kiinnostaa ihmisiä. Tunnelin asemakaavaesittelyn lähestyessä aihe saa enemmän huomiota ja me Satamalla yritämme parhaamme mukaan vastata kysymyksiin. Tässä vastauksia viime aikoina esiin nousseisiin kysymyksiin.
Tarvitaanko tunneli todella, eihän Jätkäsaaressa ole koko ajan rekkajonoja?
Tunneli, uusia laitureita ja uusi terminaali tarvitaan, jotta Länsisatama
voi ottaa vastaan nykyistä suuremman liikennemäärän ja koko Tallinnan liikenne voidaan siirtää sinne. Varustamoiden pitää voida luottaa siihen, että Länsisataman palvelut toimivat myös tulevaisuudessa.
Rekkajonot ovat tosiaan tällä hetkellä ajoittaisia, ja muodostuvat silloin kun satamaan tulevat laivat purkavat kuormaansa. Länsisataman uudistuksia tehdään kuitenkin tulevaisuuteen katsoen. Kun koko Tallinnan liikenne on keskitetty Länsisatamaan vuonna 2032, liikennemäärät ovat huomattavasti tätä päivää suuremmat.
Länsisataman kautta tulee silloin kulkemaan päivittäin noin 4000 henkilöautoa, 1000 rekkaa ja vajaa 30 000 matkustajaa. Kasvua tämän päivän tilanteeseen verrattuna on useita kymmeniä prosentteja myös ajoneuvoliikenteessä.
Voivatko jätkäsaarelaiset käyttää tunnelia henkilöautoillaan?
Siinä tapauksessa kyllä, että on laivamatkalle lähdössä tai matkalta palaamassa. Satamatunnelin Jätkäsaaren pään suuaukko tulee uuden terminaalirakennuksen alle, joten esimerkiksi tavalliseen työmatkaliikenteeseen tunnelia ei voi hyödyntää. Eikä auton kanssa matkustavankaan ole pakko tunnelia käyttää, vaan Länsisatamasta tehdään
oma liittymä Jätkäsaaren katuverkkoon.
Voisiko kaiken rahtiliikenteen siirtää Vuosaareen?
Ei, koska Helsinkiin liikennöinnin tulee olla varustamoille kannattavaa. Nimenomaan se, että matkustajat ja rahti kulkevat samassa laivassa, tukee varustamoiden liiketoimintaa. Yhdistelmä mahdollistaa tiheät yhteydet: vaikka matkustussesonki olisi hiljaisempi, rahti kulkee. Myös useimmat matkustajat haluavat saapua suoraan kaupungin keskustaan.
Vuosaaresta kulkee tällä hetkellä matkustajaliikennettä Muugaan ja Travemündeen, mutta Vuosaaren satama palvelee ensisijaisesti tavaraliikennettä.
Vuosaaren sataman tavaraliikenne tulee tulevaisuudessa kasvamaan ja sen kasvun edellytykset täytyy varmistaa.
Onko sinulla muita kysymyksiä? Olethan rohkeasti yhteydessä Sataman
viestintään: port.helsinki(at)portofhelsinki.fi
Ville Haapasaari,
Helsingin Sataman toimitusjohtaja