Maaliskuussa alkava hanke tutkii vetyjohdannaisia merenkulun polttoaineena
H2Deri@BSP-hanke on saanut EU:lta myönteisen rahoituspäätöksen. Kolmivuotinen hanke auttaa rakentamaan tiiviimpää Itämeren alueen toimijoiden yhteistyötä vetyyn perustuvien polttoaineiden käyttöönoton kehittämiseksi. Tutkimus alkaa maaliskuussa 2025.
Vähäpäästöisten polttoaineiden käyttö merenkulussa Itämeren alueella vaikuttaa vahvasti satamien toimintaan nyt ja tulevaisuudessa. Vetyjohdannaisilla polttoaineilla, kuten esimerkiksi ammoniakilla ja metanolilla, on tärkeä rooli merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Uudet polttoaineet vaativat osaamista polttoaineiden käsittelyssä, varastoinnissa ja jakelussa sekä laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
Helsingin Sataman rooli hankkeessa on osallistua vetyjohdannaisten polttoaineiden bunkraus- eli tankkausmenettelyä koskevien vaatimusten laatimiseen, osallistua valittujen menettelyjen arvioimiseen ja testaamiseen, tarkastella vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönottoon liittyvää viestintää sataman lähialueiden asukkaiden näkökulmasta sekä luoda näkemykset huomioiva viestintästrategia uusien polttoaineiden käyttöönotosta satama-alueilla. Helsingin Satama osallistuu myös uusien polttoaineiden kysyntää koskevan markkina-analyysin valmisteluun.
H2Deri@BSP-hanke tukee Helsingin Sataman hiilineutraaliustyötä, jossa pyritään vähentämään aluksista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä Helsingin satama-alueilla 25 % vuoteen 2030 mennessä. Merenkulun pitkäaikainen työ irtautua hiilestä vaatii myös uusia vähä- tai nollapäästöisiä polttoaineita, jotta kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n asettamat tavoitteet* voidaan saavuttaa. Hankkeen tulokset tukevat myös Helsingin ja Tallinnan satamien välistä Green Corridor -yhteistyötä.
H2Deri@BSP-hankeeseen kuuluu viisitoista kumppania, joiden lisäksi yhteistyötä tehdään 22 muun yhteistyöorganisaation kanssa seitsemän Itämeren maan alueella. Kolmivuotista hanketta koordinoi Port of Hamburg Marketing Saksasta.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 2,8 miljoonaa euroa, josta Helsingin Sataman osuus on 168 800 e. Hankkeen 80-prosenttinen osarahoitus tulee EU:n Interreg BSR-rahoitusohjelmasta.
* = IMO:n tavoitteena on vähentää merenkulun hiilidioksidipäästöjä 20 % vuoteen 2030 mennessä, 70 % vuoteen 2040 mennessä ja 100 % vuoteen 2050 mennessä. Vertailuvuotena toimii 2008.
Lisätietoja:
Vastuullisuus ja HSEQ päällikkö Andreas Slotte, Helsingin Satama Oy
andreas.slotte(at)portofhelsinki.fi
Puh. +358 40 162 7595