Jätkäsaaren purettavan terminaalin materiaalit saavat uuden elämän

Tänä vuonna jätämme hyvästit hyvin satamaa palvelleelle Länsisataman T1-terminaalille, jonka pitkä historia alkoi satamavarastona jo vuonna 1941 ja joka myöhemmin toimi Tallinnan laivaliikenteen matkustajaterminaalina vuodesta 1995 alkaen. Terminaalia puretaan parhaillaan uuden uljaan Länsisataman tieltä.
Tähän mennessä T1-terminaalista on purettu kokonaan jo pohjoiset matkustajakäytävät. Itse terminaalirakennuksen purun kimppuun pääsimme maaliskuun 2025 alussa ja purkutyöt valmistuvat kokonaisuudessaan vielä tämän vuoden aikana. Purkamisen jälkeen vanhan terminaalin alue rakennetaan väliaikaiseksi satamakentäksi ennen uuden terminaalin rakentamista. Vanhan terminaalin paikalle sijoittuvat tulevaisuudessa uusi Merikeskus ja satamatunnelin eteläinen suuaukko.
Tavoitteenamme on uusiokäyttää terminaalin purkumateriaaleja niin hyvin kuin mahdollista ja merkittävä osa esimerkiksi julkisivun tiilistä tullaan hyödyntämään Jätkäsaaren tulevissa rakennuskohteissa. Vanhassa terminaalissa on noin 100 000 tiiltä, joista otamme merkittävän osan talteen. Tarkoituksenamme on käyttää niitä myöhemmin myös uuden terminaalin seinärakenteissa. Lisäksi Helsingin kaupunki on suunnitellut hyödyntävänsä ison osan muista julkisivutiilistä lähialueiden hankkeissa.
Vanhan terminaalirakennuksen kaikki teräsrakenteet ja lasi hyödynnetään uusioraaka-aineena. Terminaalin teräsbetonirunko murskataan ja hyödynnetään täyttömateriaalina muualla. Betonirungon purkaminen tulee keväällä 2025 aiheuttamaan valitettavasti hetkittäistä meteliä naapurustoon. Muiden rakenneosien purkaminen ei kuitenkaan aiheuta melua ja lisäksi estämme purkualueen pölyämistä kastelemalla työmaata. Yhteensä vanhasta terminaalista tulee vuoden aikana noin 500 rekkakuormaa purkujätettä. Määrä on varsin pieni lisäys alueen rekkaliikenteeseen, sillä purkukuormien määrä on pienempi kuin Tallinnan laivojen päivittäinen raskaan liikenteen ajoneuvojen määrä.
Tilalle tulee moderneja palveluja matkustajille ja jätkäsaarelaisille.
Länsisataman vanha T1-terminaali on Gunnar Taucherin suunnittelema ja se palveli satamaa eri käyttötarkoituksissa yhteensä 84 vuotta. T1-terminaalin merkitys väheni kuitenkin vuonna 2017, kun uusi T2-terminaali avattiin Länsisatamaan. T1-terminaalin korvaava Merikeskus tulee valmistuttuaan tarjoamaan palveluja laivamatkustajien lisäksi myös Jätkäsaaren asukkaille. Rakennukseen on suunniteltu muun muassa ravintoloita sekä tapahtumatilaa.
Uuden terminaalirakennuksen lisäksi Länsisataman uudistuksiin kuuluu Länsiväylältä Länsisatamaan rakennettava satamatunneli, joka parantaa Länsisataman saavutettavuutta ja siirtää sataman raskaan liikenteen katuverkosta pois. Lisäksi Länsisataman laitureita uusitaan ja satama-aluetta laajennetaan meritäytöillä. Tavoitteena on, että kaikki työt valmistuvat vuoteen 2032 mennessä, jolloin kaikki Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Länsisatamaan.

Pekka Hellström
Teknisten palveluiden johtaja, Helsingin Satama

Helsingin Sataman tavoitteena on vahvistaa koko Suomelle tärkeän Länsisataman toimintaedellytyksiä, jotta pystymme varmistamaan satamatoiminnan kannattavan kasvun ja tarjoamaan laadukkaat palvelut vilkkaalle Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteelle.
Uudistukset Länsisatamassa jatkuvat seuraavat seitsemän vuotta ja valmistuvat vuonna 2032. Tuolloin rekat kulkevat satamatunnelissa ja kaikki Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne voidaan siirtää Länsisatamaan.