Länsisataman eteläkärjen laajennuksen työt etenevät – ensimmäisten laiturielementtien betonivalu valmistui

Länsisataman eteläkärjen laajennukseen liittyvä ensimmäinen liukuvalu valmistui aikataulussa viime viikolla. Laiturielementtien valu kesti yhtäjaksoisesti yli 80 tuntia, käytännössä siis yli kolme vuorokautta ilman taukoja.

Mikä on liukuvalu?

Liukuvalu on betonointimenetelmä, jossa betonia valetaan jatkuvasti liukuvan muotin sisään. Muotti nousee vähitellen rakenteen mukana ylöspäin, jolloin saadaan aikaan saumaton ja erittäin kestävä betonirakenne. Samalla työssä tehdään raudoituksia ja varustelutöitä. Menetelmä on vaativa, mutta se mahdollistaa suurten ja monimutkaisten betonirakenteiden tehokkaan toteutuksen.

Miten työ eteni?

Valu käynnistyi maanantaiaamuna ja eteni yhdeksän metrin korkeuteen hieman aikataulua edellä hyvien sääolosuhteiden ja onnistuneen betonilaadun ansiosta. Kymmenen metrin kohdalla betonin koostumusta muutettiin, mikä hidasti hieman etenemistä, mutta kokonaisuus valmistui torstaina aamupäivällä.

Kokonaisurakka

Eteläkärjen laajennusta varten Neptunuksenpuistossa valmistetaan yhteensä 67 teräsbetonista tukimuurielementtiä. Yksi elementti on noin 14 metriä korkea ja painaa jopa 250 tonnia. Kaikki elementit valetaan vuoden 2025 aikana, ja ne nostetaan paikalleen kesällä 2026.

  • Liukuvaluja tehdään yhteensä kuusi kappaletta viikoilla 40–48.
  • Yhden valun kesto on noin 85 tuntia.
  • Työmaalla on ympäri vuorokauden raudoitus- ja varusteluryhmä, nostimia sekä betonipumppu.
  • Betoniautoja käy kohteella keskimäärin 1–3 autoa tunnissa.
  • Työt toteuttaa YIT Infra Oy.

Lisätietoja:

Mihail Tchitcherin
hankeviestintäpäällikkö
p. 040 515 1137
mihail.tchitcherin(a)portofhelsinki.fi