Länsisataman uudistustyöt pääsivät vauhtiin vuonna 2024
Viimeisiä viedään vuodesta 2024. Työrintamalla tulen muistamaan kuluvan vuoden siitä, että vuosien suunnittelun jälkeen Länsisataman kehittämistyöt ottivat tänä vuonna merkittävän harppauksen eteenpäin. Tärkeitä etappeja olivat Länsiväylältä Länsisatamaan johtavan satamatunnelin linjauksen valinta ja tunnelin kaavoituksen aloitus. Ensi vuonna työt alkavat viimein myös näkyä Jätkäsaaressa.
Suunnittelemme yhdessä Helsingin kaupungin kanssa isoja uudistuksia Jätkäsaaressa sijaitsevaan Länsisatamaan. Uudistuksia tehdään, koska Tallinnan liikenne jatkaa kasvuaan ja haluamme varmistaa matkustajille miellyttävän matkakokemuksen sekä rahdille sujuvan pääsyn satamaan ja sieltä pois.
Viime keväänä saimme valmiiksi satamatunnelin ympäristövaikutusten arvioinnin, kun Uudenmaan ELY-keskus totesi kaikki arvioinnissa tutkitut tunnelin reittivaihtoehdot toteuttamiskelpoisiksi. Tämän jälkeen pääsimme yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa päättämään satamatunnelin reitistä. Kesäkuussa päätettiin, että tunnelin suunnittelua jatketaan niin kutsutun A-linjausvaihtoehdon pohjalta. Valittua linjaa puolsivat toteutettavuus-, aikataulu- ja kustannussyyt.
Ympäristövaikutusten arvioinnista saimme myös arvokasta tietoa tunnelin vaikutuksista kaupunkiympäristöön ja luontoon. Tunneli koskettaa valmistuttuaan Lapinlahden puistosta noin 700 neliömetrin aluetta, eli noin yhtä prosenttia kaavoitetun puiston pinta-alasta. Puistossa elää kaksi uhanalaista lajia ja olemme löytäneet ratkaisut niiden elinolojen turvaamiseksi. Tunneli rakennetaan ohuella kalliokatolla, mikä minimoi päältä avattavan tunneliosuuden ja säästää alueella elävän liito-oravan elinympäristön. Pienen perhoslajin, kirvelilattakoin, elinolosuhteet turvataan erityisesti istuttamalla sen ravintokasvia uusille alueille puistossa.
Loppuvuonna saimme käyntiin myös satamatunnelin kaavoituksen. Yhteinen tavoitteemme kaupungin kanssa on saada kaavaehdotus kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn alkuvuodesta 2025, josta se voi edetä kaupunginvaltuuston päätettäväksi vielä ennen vuodenvaihdetta 2025/2026.
Ensi vuosi on tärkeä, kun satamatunneli etenee kaupungin päätöksentekoon.
Myös Länsisatamaan tulevan uuden terminaalin suunnittelu eteni vuonna 2024, sillä alueen asemakaava valmistui. Loppusyksystä saimme vanhalle T1-terminaalille purkuluvan. Terminaali puretaan, jotta voimme myöhemmin rakentaa samalle paikalle tunnelin eteläisen suuaukon ja sen päälle uuden ja entistä toimivamman terminaalin. Varsinaisen terminaalirakennuksen purku alkaa maaliskuussa ja rakennus on purettu syksyllä 2025. Purkutyöt ovatkin ensimmäinen jätkäsaarelaisille näkyvä konkreettinen asia.
Tänä vuonna etenivät myös Länsisataman tulevien laituri- ja kenttäalueiden suunnittelutyöt. Tavoitteemme on, että kenttäalueilla päästäisiin rakentamaan vuoden 2025 aikana. Rakentaminen vaatii vesiluvan saamisen, jonka jälkeen aloitamme Länsisataman eteläkärjen laajentamisen meritäytöillä. Tämä tuo satamalle lisää kenttätilaa, jota tarvitaan, jotta sataman toiminta voi jatkua häiriöttä koko tulevien uudistusten ajan.
Takana on siis hyvä suunnitteluvuosi, ja töitä on tästä hyvä jatkaa. Kiitos kaikille Länsisataman uudistusten suunnittelussa ja hankkeiden valmistelussa mukana olleille!
Meille on tärkeää edistää rakennustöitä tiiviissä vuorovaikutuksessa Jätkäsaaren asukkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa, joten kerromme töiden etenemisestä jatkossakin aktiivisesti.
Pekka Hellström
Teknisten palveluiden johtaja, Helsingin Satama
Helsingin Sataman tavoitteena on vahvistaa koko Suomelle tärkeän Länsisataman toimintaedellytyksiä, jotta pystymme varmistamaan satamatoiminnan kannattavan kasvun ja tarjoamaan laadukkaat palvelut vilkkaalle Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteelle.
Uudistukset Länsisatamassa jatkuvat seuraavat seitsemän vuotta ja valmistuvat vuonna 2032. Tuolloin rekat kulkevat satamatunnelissa ja kaikki Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne voidaan siirtää Länsisatamaan.