Ville Haapasaari Jätkäsaari-Ruoholahti-lehdessä: Satama mukana rakentamassa viihtyisää Jätkäsaarta
Entinen konttisatama muutti Jätkäsaaresta Vuosaareen vuonna 2008. Sen jälkeen Jätkäsaaresta on kehittynyt nopeasti yksi Suomen kiinnostavimmista kaupunginosista.
Jätkäsaari on yhtä aikaa merellinen ja urbaani. Sen uniikki historia konttisatamana on säilynyt näkyvänä osana kaupunkikuvaa. Jätkäsaari on myös kiinnostava Helsingin ydinkeskustan jatke, jossa palvelut sijoittuvat keskustamaisesti katutason kivijalkaliikkeisiin.
Helsingin Satama haluaa olla mukana tekemässä Jätkäsaaresta entistäkin parempaa alueen asukkaille. Olemme aloittamassa Länsisatamassa järeitä uudistuksia, jotka tulevat sujuvoittamaan Jätkäsaaren liikennettä ja lisäämään alueen palveluita. Toimet ovat mittavia, ja valmista tulee arviolta vuonna 2032.
Uudistuksista näkyvin on satamatunneli, jonka avulla sataman liikenne Länsiväylän ja Länsisataman välillä saadaan häiriöttömäksi. Tunnelin eteläinen suuaukko sijoittuu satama-alueelle ja pohjoinen Ilmarisen talon taakse Lapinlahden puiston reunaan. Tunnelin avulla Länsisataman saavutettavuus paranee ja raskas liikenne siirtyy kokonaan pois muusta katuverkosta. Tunneli parantaa myös kaupunginosan ilmanlaatua ja liikenneturvallisuutta.
Länsisatamaan rakentuu myös nykyisen T1 terminaalin tilalle Merikeskus. Sen palvelut tulevat olemaan avoinna matkustajien lisäksi kaikille. Merikeskukseen suunnitellaan muun muassa ravintoloita ja tapahtumatilaa.
Satamatunnelin ja uuden terminaalin lisäksi myös Länsisataman laituri- ja kenttäalueet järjestellään uudelleen. Samalla satamakenttää laajennetaan meritäytöillä etelän suuntaan.
Vanha T1-terminaali puretaan vuoden 2025 aikana
Jotta voi saavuttaa jotain uutta, pitää joskus luopua vanhasta. Sataman kehittämistoimet näkyvät ensimmäisenä vanhan T1-matkustajaterminaalin purkamisena. Uusi Merikeskus ja satamatunnelin suuaukko tulevat myöhemmin sen paikalle. Vanhan terminaalin purkutyöt alkavat jo joulukuussa valmistelevilla töillä. Itse purkutyöt alkavat tammikuussa matkustajakäytävistä ja maaliskuusta alkaen puretaan itse terminaali. Valmista tulee vuoden 2025 aikana.
Tavoitteenamme on uusiokäyttää purkumateriaaleja niin hyvin kuin mahdollista: esimerkiksi merkittävä osa terminaalin julkisivun tiilistä tullaan käyttämään lähialueen tulevissa rakennuskohteissa. Terminaalin betonirungon purkaminen tulee keväällä 2025 aiheuttamaan hetkittäistä meteliä. Muiden rakenneosien purkaminen ei kuitenkaan aiheuta melua ja purkualueen pölyämisen estämme kastelemalla. Yhteensä terminaalista tulee vuoden aikana noin 500 rekkakuormaa purkujätettä.
Haluamme pitää jätkäsaarelaiset ajan tasalla siitä, mitä olemme Länsisatamassa uusimassa ja siksi tulemme jatkossa kertomaan säännöllisesti Jätkäsaari-Ruoholahti -lehdessä kehittämistöiden etenemisestä.
Ville Haapasaari, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja