Ilmansaasteiden pitoisuudet nykyään matalia Helsingin satamissa – maasähköön siirtyminen on edelleen vähentänyt laivaliikenteen päästöjä

Ilmakuva Vuosaaren satamasta.
HSY mittasi ilmanlaatua viime vuonna Vuosaaren satamassa. Satama-alueiden ilmanlaatuun vaikuttavat pääasiassa autoliikenne ja laivaliikenteen päästöt. kuva: Suomen Ilmakuva / Helsingin Satama.

Helsingin satamien ilmansaasteiden pitoisuudet ovat nykyään matalia, kertovat HSY:n mittaukset. Tähän ovat vaikuttaneet sekä autokannan uusiutuminen ja pakokaasupäästöjen puhdistuminen että laivaliikenteen päästöjen vähentyminen. Myös maasähköön siirtyminen on vähentänyt laivapäästöjä satamissa.

Satamissa mitatut ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet

Satamien ilmanlaatuun vaikuttavat laivojen päästöjen lisäksi liikenne satama-alueella. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on seurannut Katajanokan, Länsisataman, Etelärannan ja Vuosaaren satamien ilmanlaatua vuodesta 2009 alkaen. Ilmanlaadun mittausaseman paikka vaihtelee eri vuosina.

– Sekä laivaliikenteen että satama-alueiden autoliikenteen päästöt ovat selkeästi vähentyneet noin 20 vuoden aikana, ja se näkyy myös ilmanlaadussa. Esimerkiksi rikkidioksidin pitoisuuksissa on näkynyt selkeä lasku sen jälkeen, kun laivaliikenteen päästönormit tiukentuivat vuonna 2010 ja 2015, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Saija Korhonen.

Ilmanlaadun mittausaseman lisäksi Länsisatamassa, Etelärannassa ja Katajanokalla seurataan pienillä keräimillä pakokaasujen typpidioksidin pitoisuuksia vuosittain. Näitä mittauksia on tehty jo lähes 20 vuoden ajan.

-Rikkidioksidin lisäksi myös typpidioksidin pitoisuudet ovat vähentyneet merkittävästi Helsingin satamissa pitkällä aikavälillä. Pakokaasujen typpidioksidin pitoisuuksien puolittuminen johtuu autokannan uudistumisesta ja pakokaasupäästöjen puhdistumisesta sekä laivaliikenteen päästöjen vähenemisestä, Korhonen sanoo.

Ilmanlaatua mitattiin Vuosaaren satamassa viime vuonna

Vuonna 2024 ilmanlaadun mittausasema sijaitsi Vuosaaren satamassa. Ilmasta mitattiin muun muassa typpidioksidia, rikkidioksidia, hengitettäviä hiukkasia, pienhiukkasia ja hiukkasten lukumäärää.

-Vuosaaressa on seurattu ilmanlaatua aiemmin vuonna 2016. Vuonna 2024 kaikkien mitattujen ilmansaasteiden pitoisuudet laskivat noin neljänneksellä verrattuna vuoteen 2016. Pitoisuudet olivat alle ilmanlaadun raja-arvojen, Korhonen kertoo.

Satamien ilmansaasteiden pitoisuudet vaihtelevat laivojen tulo- ja lähtöaikojen mukaan. Esimerkiksi Vuosaaressa on selvästi havaittavissa typpidioksidin pitoisuuksien nousu aamulla ja illalla.

– Ilmansaasteiden pitoisuuksista näkee selkeästi, milloin laivat saapuvat ja lähtevät satamista. Pitoisuudet vaihtelevat laivoille tulevan ja poistuvan liikenteen rytmin mukaan. Arkena pitoisuudet ovat korkeampia kuin viikonloppuisin, Korhonen selventää.

Maasähköllä vähennetään laivojen satamassaolon päästöjä

Vuosaaren sataman ensimmäinen maasähköliitäntä otettiin käyttöön vuoden 2024 kesällä, ja lisää liitäntöjä on suunnitteilla. Maasähköllä tarkoitetaan järjestelmää, joka toimittaa satamassa olevalle alukselle maissa tuotettua sähköä.

-Kun laiva saapuu satamaan, sen ei tarvitse pitää apukoneitaan käynnissä tuottamassa sähköä, vaan se voi kytkeytyä maasähköön. Tämä vähentää laivan satamassaolon aikana aiheutuneita päästöjä merkittävästi, Helsingin Sataman vastuullisuus- ja HSEQ-päällikkö Andreas Slotte kertoo.

Ensimmäinen maasähköjärjestelmä valmistui jo vuonna 2012 Katajanokalle. Ensimmäiset maasähköliitännät rakennettiin Helsingin keskustassa oleviin satamiin, joissa asutusta on satamien läheisyydessä. Näin ilmapäästöjen vähennyksillä saatiin merkittävimmät vaikutukset ilmanlaatuun siellä, missä ilmansaasteille altistujia on myös eniten.

Lue lisää HSY:n tiedotteesta