Kansainvälisen risteilyliikenteen pääpaino on koko 2000-luvun ajan siirtynyt Eteläsatamasta Länsisatamaan aluskoon kasvaessa. Nykyisin jo noin 90 % kansainvälisistä risteilymatkustajista tulee Helsinkiin Hernesaaren risteilysataman laiturien kautta.

Melkin laiturin käyttö Helsingin Sataman risteilyalusliikenteen käytössä on päättynyt vuoden 2018 lopulla. Se korvattiin uudella Hernesaareen rakennetulla LHD-laiturilla, joka valmistui keväällä 2019 aiempien Hernesaaren laitureiden jatkeeksi ja lähinnä isojen risteilyalusten käyttöön.

Matkustaja- ja miehistöpalvelut voidaan hoitaa entistä tehokkaammin, kun risteilylaiturit ovat toistensa läheisyydessä. Hyvillä raitiotieyhteyksillä tullaan helpottamaan matkustajien liikkumista kaupungin keskustaan.

Käynnissä olevat ja tulevat hankkeet

Vesibussilaiturin rakentaminen

  • LHD laiturin päätyyn rakennetaan kansainvälisten risteilymatkustajien kuljetuksia varten vesibussilaituri.
  • Käynnissä
  • Arvioitu valmistuminen 5/2024

Äskettäin valmistunut

Risteilijälaitureiden maasähköjärjestelmän yleissuunnittelu

  • Hernesaaren risteilijälaitureille aiotaan rakentaa maasähköjärjestelmä kansainvälisiä risteilijöitä varten ja työ aloitetaan sähköverkon yleissuunnittelulla.
  • Hanke on osa Helsingin Sataman hiilineutraaliusohjelmaa.
  • Suunnitteluhakkeelle saadaan EU:lta Coordinated supply of Onshore Power in Baltic Seaports -tukea.
  • Valmistui 6/2023

Valomastojen ja valvontakameroiden lisäys LHC laiturille

  • Helsingin Satama asentaa LHD laiturille lisää valomastoja ja valvontakameroita. Entistä kattavampi valaistus ja valvonta parantaa risteilymatkustajien turvallisuutta.
  • Valmistui 5/2022

LHD risteilijälaituri

  • Helsingin Satama rakensi Hernesaareen uuden LHD risteilijälaiturin, joka voi ottaa vastaan jopa 360 m pitkiä aluksia.
  • Valmistui 4/2019