Hernesaaren sataman hankkeet
Kansainvälisen risteilyliikenteen pääpaino on koko 2000-luvun ajan siirtynyt Eteläsatamasta Länsisatamaan aluskoon kasvaessa. Nykyisin jo noin 90 % kansainvälisistä risteilymatkustajista tulee Helsinkiin Hernesaaren risteilysataman laiturien kautta.
Melkin laiturin käyttö Helsingin Sataman risteilyalusliikenteen käytössä on päättynyt vuoden 2018 lopulla. Se korvattiin uudella Hernesaareen rakennetulla LHD-laiturilla, joka valmistui keväällä 2019 aiempien Hernesaaren laitureiden jatkeeksi ja lähinnä isojen risteilyalusten käyttöön.
Matkustaja- ja miehistöpalvelut voidaan hoitaa entistä tehokkaammin, kun risteilylaiturit ovat toistensa läheisyydessä. Hyvillä raitiotieyhteyksillä tullaan helpottamaan matkustajien liikkumista kaupungin keskustaan.
Käynnissä olevat ja tulevat hankkeet
Vesibussilaiturin rakentaminen
- LHD laiturin päätyyn rakennetaan kansainvälisten risteilymatkustajien kuljetuksia varten vesibussilaituri.
- Käynnissä
- Arvioitu valmistuminen 5/2024
Äskettäin valmistunut
Risteilijälaitureiden maasähköjärjestelmän yleissuunnittelu
- Hernesaaren risteilijälaitureille aiotaan rakentaa maasähköjärjestelmä kansainvälisiä risteilijöitä varten ja työ aloitetaan sähköverkon yleissuunnittelulla.
- Hanke on osa Helsingin Sataman hiilineutraaliusohjelmaa.
- Suunnitteluhakkeelle saadaan EU:lta Coordinated supply of Onshore Power in Baltic Seaports -tukea.
- Valmistui 6/2023
Valomastojen ja valvontakameroiden lisäys LHC laiturille
- Helsingin Satama asentaa LHD laiturille lisää valomastoja ja valvontakameroita. Entistä kattavampi valaistus ja valvonta parantaa risteilymatkustajien turvallisuutta.
- Valmistui 5/2022
LHD risteilijälaituri
- Helsingin Satama rakensi Hernesaareen uuden LHD risteilijälaiturin, joka voi ottaa vastaan jopa 360 m pitkiä aluksia.
- Valmistui 4/2019