Helsingin Satama keskittää Länsisatamaan koko Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen. Uudistuksella palvellaan entisestään vilkastuvaa meriliikennettä Tallinnaan ja pitkällä tähtäimellä mahdollistetaan satamatoiminnan kasvu. Uudistusten myötä liikenne- ja matkustajamäärät Länsisatamassa tulevat kasvamaan. Tämä onnistuu, kun sataman ajoneuvoliikenteelle rakennetaan Länsiväylältä Länsisatamaan ulottuva satamatunneli. Noin kaksi kilometriä pitkän tunnelin arvioidaan valmistuvan 2030-luvun alussa.

Satamatunneli siirtää Länsisataman raskaan liikenteen kokonaisuudessaan pois kaduilta, mikä rauhoittaa satamaan liittyviä liikenneruuhkia ja lisää liikenteen ennakoitavuutta. Tunneli vähentää myös liikennemelua Jätkäsaaressa ja parantaa alueen liikenneturvallisuutta. Samalla tunneli parantaa Jätkäsaaren ilmanlaatua. Voit lukea lisää satamatunnelin liikennejärjestelyistä täältä.

Karttakuva satamatunnelin linjauksesta Länsisataman satama-alueelta Länsiväylälle.

Tunnelilla turvataan satamaliikenteen sujuvuus ja häiriöttömyys.

Satamatunneli vähentää satamaan liittyvää liikennettä myös keskustassa

Satamatunnelilla on välillistä vaikutusta myös Helsingin keskustan liikenteeseen. Kun Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne siirtyy Katajanokalta Länsisatamaan, vähenee satamaan liittyvä liikenne keskustassa noin 75 %. Tämä johtuu siitä, että ajoneuvojen määrä Tallinnan laivoilla on huomattavasti suurempi kuin Tukholman laivoilla.

Satamatunnelin myötä Helsingin kaupungille avautuu mahdollisuuksia kehittää Eteläsataman alueesta paremmin kaupunkilaisia palveleva kokonaisuus. Alueelle on suunniteltu muun muassa rantaraittia Kauppatorilta Kaivopuistoon sekä arkkitehtuuri- ja designmuseota. Eteläsataman aluetta voidaan uudistaa, kun satamatoiminnot siirtyvät sieltä muihin satamaosiin.

Tunnelin suunnittelussa tärkeitä ovat sen turvallisuus ja käytettävyys. Tunnelin työmaa-alue ulottuu tunnelin pohjoispäässä Lapinlahden puiston reunaan. Tämän takia satama painottaa suunnittelussa myös puistossa esiintyvien kasvien ja eläinten elinolosuhteiden turvaamista sekä puiston maisema- ja kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämistä. Voit lukea täältä lisää sataman suunnitelmista tunnelin ympäristövaikutusten lieventämiseksi.

Aikataulu – valmista vuonna 2032

Helsingin kaupunginvaltuuston periaatepäätös satamatoimintojen uudelleenjärjestelystä vuonna 2021 käynnisti tunnelin suunnittelun, jossa kartoitettiin lukuisia linjausvaihtoehtoja. Kesäkuussa 2024 päätettiin tunnelin reitistä, jonka pohjalta suunnittelu- ja kaavoitustyö on jatkunut.

Ympäristövaikutusten arviointi saatiin valmiiksi keväällä 2024.

Asemakaavaehdotus on tarkoitus viedä kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi kevään 2025 aikana ja kaupunginvaltuuston on määrä päättää asemakaavasta loppuvuonna 2025.

Tunnelin maanpäällisten suuaukkojen rakentaminen edellyttää rakennuslupaa, jonka Satama uskoo saavansa vuonna 2027. Varsinainen tunnelin rakentaminen alkaisi tällöin vuonna 2028. Rakentamisen kokonaiskesto on noin viisi vuotta, jolloin tunneli olisi valmis vuonna 2032.

Tunneli rahoitetaan liikenteestä kerättävin maksuin

Tunnelin kustannusarvio on noin 300 miljoonaa euroa.  Tunneli toteutetaan Helsingin Satama Oy:n investointina. Tunneli rahoitetaan liikenteestä kerättävin maksuin.

Satamatunneli pähkinänkuoressa

  • (Keväällä 2025 valittava) Helsingin kaupunginvaltuusto päättää satamatunnelin asemakaavasta loppuvuonna 2025.
  • Satamatunneli siirtää Länsisataman raskaan liikenteen ja lännen suunnan henkilöautoliikenteen maan alle.
  • Tunnelin myötä Jätkäsaaren viihtyisyys lisääntyy: liikenneruuhkat ja -melu vähenevät ja liikenneturvallisuus paranee.
  • Satamatunneli mahdollistaa Eteläsataman satamatoimintojen siirtämisen pois keskustasta, mikä vähentää alueen satamaliikennettä 75 %.
  • Kaksi kilometriä pitkän tunnelin rakentaminen kestää viisi vuotta ja tunneli on käytössä vuonna 2032.
  • Helsingin Satama Oy maksaa noin 300 miljoonan euron tunneli-investoinnin.

Havainnekuva tunnelin pohjoisesta suuaukosta, joka sijoittuu Lapinlahden puiston ja Ilmarisen talon väliin. Punaisella on kuvattu myös kaupungin suunnittelema pyöräilybaana.