”Pidän kovasti tästä kaupungista ja Sataman kehittämisohjelman parissa työskennellessä pääsen vaikuttamaan Helsingin tulevaisuuteen isosti”, kertoo hankeviestintäpäällikkö Tero Lahti.

Vaikka Satamassa Tero on tuore työntekijä, takana on yhteensä jo 14 vuotta viestintätöitä Helsingin kaupungilla.

”Satamaan minut houkutteli nimenomaan Sataman kehittämisohjelmaan kuuluva Länsiprojekti: siinä on tavoitteena suuri muutos, jolla on iso merkitys Helsingille ja laajemmin Suomelle. Haaste kiinnosti, ja samoin se, että tässä projektissa on konkreettinen lopputulos, jossa se omakin peukalonjälki voi näkyä.”

Porukka on ylpeä siitä, että ovat juuri Helsingin Satamassa töissä.

”Sen huomasin heti Satamaan tullessani, että täällä ymmärretään oman toiminnan merkityksellisyys huoltovarmuuteen, ihmisten liikkuvuuteen ja tavaroiden saatavuuteen liittyen. Porukka on ylpeä siitä, että ovat Helsingin Satamassa töissä. Työllä on tarkoitus.”

”Omaa tonttiani on Länsiprojektin viestinnän kokonaisuudesta vastaaminen ja laajemmin koko kehittämisohjelman viestintä. Ohjelma ei ole vielä edennyt rakennusvaiheeseen, joten työssä painottuvat tällä hetkellä suunnittelu ja sisäinen viestintä. Teen esimerkiksi taustamateriaaleja vaikuttamisviestintää varten ja varmistan että projektiin osallistuvalla omalla henkilöstöllä ja konsulteilla on kaikilla ajantasainen käsitys kokonaisuudesta. Ristipainetta luo media, joka on kovin kiinnostunut aiheesta, vaikka meillä ei vielä ole kaikkia tarvittavia päätöksiä asiasta.”

Kehittämisohjelmalla on mahdollisuudet tuoda paljon hyvää Helsinkiin.

Helsingin Sataman kehittämisohjelman myötä Satamalla on keinot vastata liikenteen kasvutarpeisiin pitkällä aikavälillä. Samalla se tarjoaa mahdollisuudet parantaa Helsingin keskustan elinvoimaa valtavasti.

”Kun Sataman toimintoja poistuu Eteläsatamasta, aukeaa kaupungille mahtava mahdollisuus hyödyntää aluetta kaupunkilaisia ja matkailijoita kiinnostavalla tavalla. Samalla Katajanokalta poistuu Tallinnan liikenne ja ajoneuvoliikenne vähenee. Ja miltä sitten näyttää Jätkäsaari, kun se 30-luvulla alkaa olla valmis niin asuinrakentamisen kuin Sataman rakentamisen osalta? Silloin Jätkäsaaressa on uusi Länsiterminaali, joka tarjoaa elämyksiä ja on parhaimmillaan kuin jätkäsaarelaisten oma olohuone merikeskuksen palveluineen. Samalla sataman raskas liikenne on siirtynyt tunneliin, pois katuverkosta.”
Innostus tuntuu viestijällä olevan kunnossa. Mikä työssä sitten on haastavaa?

”Kehittämisohjelma on valtavan kokoinen. Sitä toteutetaan vaiheittain ja edellinen vaihe vaikuttaa aina seuraavaan. Peli muuttuu koko ajan, ja se on myös viestinnällinen haaste”, Tero kertoo.

”Suunnitelmia tehdään ja tarkennetaan jatkuvasti, joten ei ole aina helppoa hahmottaa kokonaisuutta. Esimerkiksi sitä, miten mahdolliset viivästykset vaikuttavat seuraaviin ohjelman vaiheisiin.”

”Tässä työssä pitää sietää keskeneräisyyttä, ja ymmärtää, ettei kaikki ole kiinni omasta tekemistä. Hyvät ihmissuhdetaidot ja uteliaisuus kuitenkin auttavat. Laajoja kokonaisuuksia täytyy kyetä hahmottamaan ja toisaalta reagoimaan tarvittaessa nopeasti”, Tero arvioi onnistumiseen tarvittavia ominaisuuksia.