Länsisataman T1-terminaalin purku valmistui – tilalle uusi Merikeskus ja satamatunneli

Helsingin Länsisataman vanhan T1-matkustajaterminaalin purkutyöt valmistuivat syyskuun lopussa. Joulukuussa 2024 alkaneessa urakassa purettiin ensin maihinnoususillat ja katokset, ja lopulta koko terminaalirakennus. Työn toteutti Gles Lahti Oy ja se valmistui aikataulussa.

Purku-urakasta syntyi noin 14 000 tonnia betonimurskaa, joka hyödynnettiin eri rakennuskohteissa Hyvinkäällä. Lisäksi työstä kertyi noin 1 900 tonnia metallijätettä, joka toimitettiin kierrätykseen. Vanhoista seinätiilistä noin 10 000 kappaletta saatiin talteen ehjinä ja toimitettiin Helen Oy:n Salmisaaren kohteeseen.

”Purku-urakassa halusimme varmistaa, että mahdollisimman suuri osa materiaaleista päätyy hyötykäyttöön. Tämä on linjassa Helsingin Sataman vastuullisuustavoitteiden kanssa”, kertoo Helsingin Sataman rakennuttajapäällikkö Pekka Haikonen.

Terminaalin purkutyömaa toukokuussa 2025. Kuva: Veikko Somerpuro

Pitkä historia satamavarastosta terminaaliksi

Gunnar Taucherin suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1941 satamavarastoksi. Vuonna 1995 se avattiin uudessa käytössä Tallinnan-liikenteen matkustajaterminaalina. Tuolloin Tallinnan laivaliikenne kasvoi nopeasti, ja T1 oli yksi Helsingin vilkkaimmista matkustajaterminaaleista.

Terminaalin merkitys väheni kuitenkin vuonna 2017, kun Länsisataman uusi T2-terminaali otettiin käyttöön.

Vanha T1-terminaali vuonna 2005. Kuva: Sakari Kiuru / Helsinkikuvia.fi

Väliaikainen kenttä ennen uutta terminaalia

Vanhan terminaalin paikalle rakennetaan lähivuosiksi väliaikainen satamakenttä. 2030-luvun alkupuolella on suunnitteilla uusi matkustajaterminaali, jonka alle sijoittuu myös tulevan satamatunnelin toinen suuaukko.

Satamatunneli yhdistää Länsisataman suoraan Länsiväylään, mikä vähentää raskaan liikenteen kuormitusta Jätkäsaaren asuinkaduilla. Tunnelin rakentamisen odotetaan alkavan vuonna 2028.

”Satamatunneli on edellytys kasvavan liikenteen sujuvuudelle ja merkittävä parannus Jätkäsaaren viihtyisyydelle”, sanoo Pekka Hellström, Helsingin Sataman tekninen johtaja.

Uusi Merikeskus palvelee myös kaupunkilaisia

Tuleva Jätkäsaaren Merikeskus tarjoaa palveluita paitsi laivamatkustajille myös alueen asukkaille. Asemakaava mahdollistaa jopa 37 000 kerrosneliömetrin rakentamisen sekä 600 autopaikkaa. Rakennuksen toteutuslaajuus ja toiminnot täsmentyvät yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa 2020-luvun loppupuolella.

Havainnekuva suunnitteilla olevasta Jätkäsaaren Merikeskuksesta. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Tavoitteena on, että Merikeskus ei ole vain satamarakennus, vaan osa Jätkäsaaren kaupunkikuvaa, joka avaa sataman entistä paremmin helsinkiläisille. Terminaali toimisi kaupunkilaisten olohuoneena, josta löytyy arjen palveluita ja kulttuuritapahtumia. Samalla ajatuksella tullaan toteuttamaan myös Katajanokan terminaalin peruskorjaus ja laajennus.

Länsisatama vahvistaa rooliaan Tallinnan liikenteen solmukohtana


Länsisatama on taloudellisilta vaikutuksiltaan Helsingin Sataman merkittävin satamanosa, ja koko Tallinnan-liikenne keskitetään sinne 2030-luvulla. Helsingin ja Tallinnan välille on muodostunut yhtenäinen yrittämisen ja työssäkäynnin alue, ja molemmat kaupungit ovat myös suosittuja matkailukohteita.

Tallinna on suomalaisille lisäksi tärkeä läpikulkukaupunki matkalla Keski-Eurooppaan. Kaupunkien välillä liikkuu jo nyt lähes kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuosittain, ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan tulevina vuosina kymmeniä prosentteja.

Lisätietoja:

Mihail Tchitcherin
hankeviestintäpäällikkö
p. 040 515 1137
mihail.tchitcherin(a)portofhelsinki.fi