”Kymmenisen vuotta takana töitä Helsingin Satamassa, enkä todellakaan ole päässyt jämähtämään – päinvastoin!”, kertoo liikennetekniikan DI Sakari Montonen.

”Olin aikaisemmin työskennellyt valtiolla ja Helsingin kaupungilla, ja tiesin jo valmiiksi, että satamassa on paljon ammattialaan liittyviä haasteita ja kysymyksiä, jotka kiinnostivat minua. ”

”Tulin taloon syksyllä 2013 liikenneinsinööriksi, tekemään kaikkien satamanosien liikennesuunnittelua ja muun muassa uuden Länsiterminaali 2:n rakentamiseen liittyvää liikennesuunnittelua. Alusta lähtien tunsin itseni tervetulleeksi, ja työt olivat tosi mielenkiintoisia.”

Reilut pari vuotta sitten Sakari nimitettiin kehittämispäälliköksi. Hänen vastuullaan on yhä liikenneasioita, mutta aikaperspektiivi on pidempi ja suunnittelussa heilutetaan isompaa pensselillä. Työtä tehdään Sataman kehittämisohjelman, Länsisataman kapasiteetin laajentamisen ja satamatunnelin, ympärillä.

Koin että sain sopivasti uutta haastetta, missä pystyn hyödyntämään aikaisempaa osaamistani.

”Teen töitä sopivasti epämukavuusalueellani, ja kehityspolku tuntuu hyvältä.” 
Eikä kehittymiseltä voi välttyä – monimutkaisten ja samanaikaisten muutosten keskellä, kun aikaa ja tilaa on käytössä rajallisesti, pääkaupungin keskustassa, missä liikennekysymykset liikkuvat aika lailla eri sfääreissä kuin missään muualla tässä maassa. Ja koko ajan satamatoiminnan täytyy pyöriä.

”Kehittämispäällikkönä sain myös esihenkilön roolin, mikä oli minulle uutta. Olen kokenut erittäin positiivisena, kun olen saanut jakaa omaa osaamistani eteenpäin ja samalla oppia itsekin uutta. Hyvä vaan, kun on joku kyseenalaistamassa omia ajatuksia”, tuumii Sakari. 

”Jotta tätä hommaa voi viedä eteenpäin, pitää olla pitkää pinnaa, hyvät hermot ja rautainen paineensietokyky. Liikennejärjestelyistä saa harvoin kiitosta ja kompromisseja joutuu tekemään. Asiassa auttaa myös, jos on luovuutta löytää uusia, joskus epäortodoksisiakin ratkaisuja”, Sakari kertoo.

”Ja ihmisten kanssa sopii tulla toimeen, kun erilaisia näkemyksiä yhdistetään.”

Ajoittain kiivastahtistakin työtahtia jaksaa, kun on hyvät kollegat ja harrastukset, jotka vie ajatukset pois työstä.

”Satama on tarjonnut minulle mahdollisuuden kehittyä ja muutenkin talossa on paljon hyviä puolia. Joskus on kitkaakin, mutta sehän kertoo, että töitä tehdään tunteella! Parasta on työkaverit, joista olen saanut hyviä ystäviäkin.”

Pitkälle on tultu siitä, kun kehittämispäällikkö kouluaikoinaan kaveriporukassa rakensi SimCityllä kaupunkeja. ”Nykyään minulle maksetaan suunnittelusta, ja on ihan uudet demonit kaupunkiani syömässä”, mies nauraa.