Helsingin sataman liikenne 2020: rahti kulki lähes entiseen tahtiin haastavista olosuhteista huolimatta

Ensimmäinen koronavuosi hiljensi Helsingin Sataman vilkkaan matkustuksen. Sen sijaan tavaraa kulki lähes entiseen tahtiin, ja Helsingin satamilla on tärkeä rooli Suomen huoltovarmuuden toteutumisessa poikkeuksellisena aikana.
Tavaraliikenne hyvällä tasolla
Rahtiliikenne satamassa jatkui läpi vuoden myös poikkeusoloissa. Suurin osa Suomen päivittäistavaratuotteista, sekä mm. teollisuuden tarvitsemia raaka-aineita ja tarvikkeita kulkee Helsingin satamien kautta.
– Rahtiliikenteen määrissä koronan vaikutukset jäivät pienemmiksi kuin aluksi odotimme, kertoo Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja Ville Haapasaari.
– Huhti-toukokuussa liikenne oli selvästi hiljaisempaa, mutta loppuvuotta kohden tavaraliikenne piristyi ja loppuvuonna ylsimme jo edellisvuoden tasolle.
– Helsingin satamien kokonaistavaraliikenne oli 13,3 miljoonaa tonnia. Vaikka se on 8,5 % vähemmän kuin edellisenä vuonna, saamme olla siihen tyytyväisiä, olosuhteet huomioon ottaen. Tallinnan suunnan yksiköity liikenne* jopa kasvoi 6 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Yksiköityä tavaraliikennettä Helsingin satamanosien kautta virtasi 11,1 milj. tonnia (-5,9 %). Tuontia yksiköidystä tavaraliikenteestä oli 5,2 miljoonaa tonnia (-5,4 %) ja vientiä 5,9 miljoonaa tonnia (- 6,4 %).
Rekoilla ja perävaunuilla rahtia kulki 7,3 miljoonaa tonnia (-4,7%) ja konteissa 507 000 TEU:ta**.
Matkustuksen palautumista odotetaan
Normaalin vuoden alun jälkeen koronavirus ylsi myös Suomeen, ja maaliskuussa WHO julisti sen pandemiaksi. Suomi otti käyttöön tiukkoja matkustusrajoituksia ja Schengen-alueen sisärajavalvonnan. Vaikeassa tilanteessa varustamot vähensivät aluskäyntejä ja mm. useita matkustaja-autolauttoja jäi kokonaan pois liikenteestä.
Kesällä laivamatkustus elpyi jonkin verran, mutta syksyn kuluessa koronatilanne kiristyi ja myös matkustuksen edellytyksiä jälleen tiukennettiin.
Helsingin Satama keskittyi viranomaisten, laivayhtiöiden ja muiden kumppaniensa kanssa erityisesti turvallisen matkustamisen edellytysten varmistamiseen ja mm. järjesti fasiliteetit matkustajien rajatarkastukselle, terveysneuvonnalle ja koronaseulonnoille. Terminaalien siivousta tehostettiin ja matkustajille tarjottiin käsien desinfiointimahdollisuuksia. Lisäksi terminaaleilla ja sataman sähköisissä viestintäkanavissa korostettiin koronaturvallisen matkustuskäyttäytymisen ohjeita.
Vuonna 2020 Helsingin Sataman linjaliikenteen*** määrä (ja samalla kokonaismatkustajamäärä) oli 4,8 miljoonaa (-59 % verrattuna edellisen vuoden linjaliikenteen matkustajiin). Suurin osa, 4,1 miljoonaa matkustajaa (-54,1 %), kulki Helsingin ja Tallinnan välisellä laivareitillä.
Tukholman reitin matkustajamäärät romahtivat, sillä laivat eivät liikennöineet Suomen ja Ruotsin pääkaupunkien välillä maaliskuun jälkeen lainkaan. Kaikkiaan reitillä kulki vain 376 000 matkustajaa (-83,4 %). Helsingin ja Travemünden välillä liikkui 84 00 matkustajaa (-46,7 %). Helsinki-Pietari reitillä ei kulkenut lainkaan liikennettä koko vuonna. Yhtä huono tilanne oli risteilyliikenteessä, kun Helsinkiin ei saapunut koko vuonna ainuttakaan kansainvälistä risteilyalusta.
– Nyt, kun koronarokotukset on päästy aloittamaan, olemme varovaisen toiveikkaita, että laivamatkustuksen rajoituksia voidaan jo kesään mennessä purkaa, ja matkustajat palaavat laivoille. Uskomme että vuodesta 2021 tulee koronakriisistä toipumisen vuosi ja palaamme kriisiä edeltäneelle tasolle viimeistään 2023, Haapasaari summaa.
* yksiköity tavara = suuryksiköissä, kuten konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettu tavara.
** TEU = 20 jalan merikonttia vastaava tilavuusmitta.
***linjaliikenne = aikataulujen mukaan kulkeva säännöllinen laivaliikenne, mm. Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat matkustaja-autolautat.
Lisätietoja:
Helsingin Sataman liikennetilasto tammi-joulukuu 2020
mediadesk(at)portofhelsinki.fi, mediapuhelin virka-aikana: 040 5065280