Helsingin Sataman pysäköinnin ennakkovarauspalvelu sai ”Asiakkaan ääni” kategoriassa tunnustuspalkinnon

Pysäköintitalo Satamaparkki sijaitseen Helsingin Länsisatamassa.

Customer Experience Professionals Association Finland (CXPA) jakaa vuosittain palkintoja Suomen parhaista asiakasteoista. Tänä vuonna se myönsi tunnustuspalkinnon Asiakkaan ääni -kategoriassa palvelukehityksen tiiminvetäjälle Marika Paulille Pysäköinnin ennakkovarauspalvelu Satamaparkin kehittämisestä Helsingin Satamalle. 

Vuoden paras asiakasteko palkinnon sai Suomen kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon hoitohenkilökunta koronarokotusten organisoinnista ja toteutuksesta yhteiskunnallisesti merkittävänä ja asiakaslähtöisesti toteutettuna palveluna.

Palkinnot jaettiin Global Customer Experience Day 2021 -tapahtumassa 5.10.2021.

Asiakkaan ääni – Pysäköinnin ennakkovarauspalvelu Satamaparkki

Euroopan vilkkaimmassa matkustajasatamassa poikkeusaikaa on hyödynnetty kehittämällä voimallisesti uusia palveluita. Näin Satamaparkki ja pysäköinnin ennakkovarauspalvelu on vienyt autoilijoiden asiakaskokemuksen uudelle tasolle.

Pysäköinnin ennakkovarauspalvelu Satamaparkki tuo asiakkaille varmuutta ja sujuvuutta matkantekoon. Pysäköinti on monesti stressaava kokemus ennen laivaan pääsyä, ja pysäköinnin varauksen onnistuminen selaimessa, joka toimii myös mobiililaitteilla, tuo stressittömän ja sujuvan pysäköintikokemuksen asiakkaille. Pysäköinnin varaaminen on vaivatonta, se onnistuu muutamalla klikkauksella. 

Helsingin Satama keskittyi Satamaparkin kehittämisessä asiakkaiden kuunteluun ja matkustajien kulkemisen helpottamiseen luomalla heille mahdollisuuden varata pysäköintipaikka ennakkoon. Uusi Satamaparkki pyrkii saamaan pysäköinnistä mahdollisimman sujuvaa.

Satamassa ei ole aikaisemmin ollut käytössä vastaavaa palvelua. Malli rakennettiin asiakkaiden toiveiden pohjalta. Ennakkovaraus on saanut hyvän vastaanoton sekä asiakkaiden että sidosryhmien keskuudessa. Varauspalvelun käyttöaste on kasvanut tasaisesti.

Varauspalvelu on yksi Helsingin Sataman merkittävimmistä lanseerauksista digitaalisen palvelukokemuksen saralla. Se toimii hyvänä pohjana myös tuleville digikehityshankkeille.

”Näimme koronan mahdollisuutena ratkaista asiakaspolun kipupisteitä ja kehittyä tiiminä – meitä motivoi ajatus matkustajien ilahduttamisesta rajoitusten poistuttua uudistetuilla terminaali ja pysäköintipalveluilla. Työskentely koronan kurittamalla toimialalla, lomautusten keskellä on ollut haastavaa ja vaatinut erinomaista yhteistyötä, kumppanuutta ja luottamusta eri toimijoiden kesken. Olemme kiitollisia varustamoille, Rednotelle, Futuricelle ja AimoParkille sparrauksesta ja upeasta lopputuloksesta.”

”Asiakaskokemusstrategiamme tavoitteena on kehittää digitaalisen ja fyysisen asioinnin mukavuutta, joten on ilo ja kunnia vastaanottaa Suomen Paras Asiakasteko kunniamaininta juuri Asiakkaan Ääni kategoriassa. Tämä on tiimillemme arvokas tunnustus!”, kertoo Palvelukehityksen tiiminvetäjä Marika Pauli Helsingin Satamasta.

Global CX Day kokoaa yhteen asiakkuuskokemuksen ammattilaiset luovuuden ja elämystalouden (Experience Economy) ympärille kaikkialta maailmasta, yli 80 maasta. Global CX Day 2021 järjestettiin nyt 9. kertaa. Virtuaalitapahtuman teemana oli ’CREATIVITY. How do you become your best self in the Experience Economy?’ 

CXPA:n tiedote: https://cxpa.fi/news/suomen-paras-asiakasteko-koronarokotuksista-vastaavalle-hoitohenkilokunnalle/
Palkinnosta lisätietoja: https://cxpa.fi/mika-on-cxpa/suomen-paras-asiakasteko/ 
Tarkemmat palkintoperustelut: https://cxpa.fi/mika-on-cxpa/suomen-paras-asiakasteko/suomen-paras-asiakasteko-palkintoperustelut-2021/