YIT Infra toteuttamaan Länsisataman eteläkärjen laajennusurakkaa

Havainnekuva Länsisatamasta laajennusten jälkeen. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Helsingin Satama ja YIT Infra Oy ovat sopineet Länsisataman eteläkärjen laajennusurakan toteuttamisesta. Noin 28 miljoonan euron arvoinen hanke käynnistyy heinäkuussa 2025 ja valmistuu vuoden 2027 loppuun mennessä. Laajennus tuo lisää kapasiteettia vilkastuvaan Tallinnan liikenteeseen ja parantaa sataman toimintavarmuutta tulevina vuosina.

Urakka kattaa laajamittaiset laiturin ja kenttäalueen rakennustyöt, mukaan lukien nykyisten rakenteiden purkamisen, ruoppaustyöt, täytöt, laiturielementtien valmistuksen ja asennuksen sekä teknisten järjestelmien ja pintarakenteiden toteutuksen. Vesirakentaminen toteutetaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston toukokuussa myöntämän vesiluvan mukaisesti.

”Eteläkärjen laajennustöiden käynnistyminen on odotettu ja tärkeä hetki meille Helsingin Satamassa. Tulevina vuosina Länsisatamassa tehdään isoja infratöitä ja nyt alkava urakka on uudistusten ensimmäinen askel. Kaikki Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan vuonna 2032 ja sataman palvelut päivitetään matkustajien ja rahtiliikenteen tulevien tarpeiden tasolle”, sanoo Kaj Takolander, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnan johtaja.

YIT Infra Oy on kokenut infrarakentaja, jolla on vahvaa osaamista vaativista satamarakennushankkeista.

”Olemme iloisia, että YIT on valittu Länsisataman eteläkärjen kenttälaajennusurakan toteuttajaksi. Hanke on tärkeä osa Helsingin Sataman kehittämisohjelmaa ja mahdollistaa sataman toiminnan kehittämisen tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Odotamme innolla yhteistyötä Helsingin Sataman kanssa ja sitoudumme toteuttamaan urakan turvallisesti, laadukkaasti ja sataman operatiivista toimintaa kunnioittaen”, sanoo Aleksi Laine, YIT:n Infra-segmentin johtaja.

Urakan aikana alueelta ruopataan noin 120 000 kuutiometriä maa-ainesta ja rakennustäyttöihin käytetään noin 250 000 kuutiometriä louhetta. Laajennuksessa rakennetaan 12 000 neliömetriä uutta laivauskenttää, yli kilometri kaistatilaa ajoneuvoliikenteelle sekä 330 metriä uutta laiturirakennetta.

”Kenttätilaa tulee kahden jalkapallokentän verran ja se mahdollistaa modernit, asiakaslähtöiset ratkaisut, kuten automaattisen liikenteenohjauksen. Samalla varaudumme sähköistyvän laivaliikenteen tarpeisiin. Näin parannamme sataman toimintavarmuutta ja kilpailukykyä myös tulevaisuudessa”, jatkaa Takolander.

Rakennustyöt tehdään pääosin mereltä käsin

Rakennustyöt alkavat Jätkäsaaren Neptunuksenpuistossa sijaitsevalta tukialueelta, jonka Helsingin Satama on vuokrannut kaupungilta urakan ajaksi. Työt toteutetaan pääosin mereltä käsin, jotta matkustaja- ja rahtiliikenne voi jatkua mahdollisimman normaalisti koko rakentamisen ajan.
”Ruoppaustyöt käynnistyvät elokuun aikana ja louhetäyttövaihe alkaa elo-syyskuun vaihteessa. Töiden vaikutuksia ympäristöön seurataan huolellisesti koko urakan ajan. Työt on suunniteltu niin, ettei niistä aiheudu merkittävää haittaa alueen lähiympäristölle, asukkaille tai matkustajille”, sanoo Ari Parviainen, Helsingin Sataman projektijohtaja.

Länsisataman uudistuksen tavoitteena on rakentaa nykyaikainen, tehokas ja entistä toimivampi satama, joka on keskeinen osa Helsinkiä. Uudistus jakautuu kolmeen suureen osaan: nyt alkavaan kenttä- ja laiturialueiden laajennukseen, uuden matkustajaterminaalin rakentamiseen sekä satamatunneliin, joka siirtää raskaan liikenteen maan alle.

LISÄTIETOJA:

Kaj Takolander
matkustajaliiketoiminnan johtaja
kaj.takolander(a)portofhelsinki.fi
+358 400 507 908

Ari Parviainen
projektijohtaja
ari.parviainen(a)portofhelsinki.fi
+358 50 021 4904

Mihail Tchitcherin
hankeviestintäpäällikkö
mihail.tchitcherin(a)portofhelsinki.fi
+358 40 515 1137