Kansainvälisen risteilyliikenteen pääpaino on koko 2000-luvun ajan siirtynyt Eteläsatamasta Länsisatamaan aluskoon kasvaessa. Nykyisin jo noin 90 % kansainvälisistä risteilymatkustajista tulee Helsinkiin Hernesaaren laiturien kautta.
Melkin laiturin käyttö Helsingin Sataman risteilyalusliikenteen käytössä on päättynyt vuoden 2018 lopulla. Se korvattiin uudella Hernesaareen rakennetulla LHD-laiturilla, joka valmistui keväällä 2019 aiempien Hernesaaren laitureiden jatkeeksi ja lähinnä isojen risteilyalusten käyttöön.
Matkustaja- ja miehistöpalvelut voidaan hoitaa entistä tehokkaammin, kun risteilylaiturit ovat toistensa läheisyydessä. Hyvillä raitiotieyhteyksillä tullaan helpottamaan matkustajien liikkumista kaupungin keskustaan.
Hernesaaren risteilijälaitureille aiotaan rakentaa maasähköjärjestelmä kansainvälisiä risteilijöitä varten ja työ aloitetaan sähköverkon yleissuunnittelulla.
Hanke on osa Helsingin Sataman hiilineutraaliusohjelmaa.
Suunnitteluhakkeelle saadaan EU:lta Coordinated supply of Onshore Power in Baltic Seaports -tukea.
Suunnitteilla
Arvioitu valmistuminen 6/2023
Äskettäin valmistunut
Valomastojen ja valvontakameroiden lisäys LHC laiturille
Helsingin Satama asentaa LHD laiturille lisää valomastoja ja valvontakameroita. Entistä kattavampi valaistus ja valvonta parantaa risteilymatkustajien turvallisuutta.
Valmistui 5/2022
LHD risteilijälaituri
Helsingin Satama rakensi Hernesaareen uuden LHD risteilijälaiturin, joka voi ottaa vastaan jopa 360 m pitkiä aluksia.
Valmistui 4/2019
Kuva: Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirasto, osayleiskaavaesitys 5/16