Lisääkö satamatunneli liikennemelua?

Rekkoja Länsiterminaali 2 sivulla.
Satamatunnelin kautta Länsisatamaan kulkee tulevaisuudessa noin 1000 rekkaa vuorokaudessa. Jätkäsaaressa raskaan liikenteen melu vähenee Kuva: Veikko Somerpuro 

Länsisataman ja Länsiväylän yhdistävän satamatunnelin rakentamisen alkuun on vielä aikaa, mutta tunnelin suunnittelutyö on täydessä vauhdissa. Yksi tärkeistä huomioitavista asioista on liikenteen meluvaikutusten minimointi. Vaikka rakennusvaiheessa paukkuu, satamatunneli ei kasvata liikennemelua pysyvästi. 

Satamatunnelin kautta kulkevan liikenteen aiheuttamaa liikennemelua voidaan hyvällä suunnittelulla pienentää. Tunnelin pohjoiselle suuaukolle toteutetaan maisemoitava kansirakenne, ja tunnelia käyttävät ajoneuvot tulevat ulos tunnelin pohjoisesta suuaukosta vasta Ilmarisen talon läntiseltä kulmalta. Tämä pienentää liikenteen ääntä viereisessä puistossa, verrattuna YVA-menettelyn suunnitteluvaiheeseen.

Asiantuntijoilla teettämämme meluselvityksen mukaan valmiin satamatunnelin meluvaikutukset jäävät pieniksi, sillä muutos kohdistuu pääasiassa liikennealueille. Lapinlahden puiston melutilanne ei satamatunnelin asemakaavan myötä juurikaan muutu, eikä näin ollen vaikuta sairaalapuiston virkistyskäyttöön. Tärkeää on, että tunnelilla ei tule meluselvityksen mukaan lisäämään melua Lapinlahden entisen sairaalan päärakennuksen tai asuinkäytössä olevan Alvilan talon suuntaan. Meluvaikutuksia ei ole myöskään Hietaniemen hautausmaalle. 

Jätkäsaaressa raskaan liikenteen melu vähenee 

Jätkäsaaressa satamatunneli tulee parantamaan melutilannetta, kun sataman raskas liikenne siirtyy tunneliin ja rekkojen kiihdytyksistä johtuva moottorimelu poistuu. Meluselvityksen mukaan melutaso tuleekin pienenemään erityisesti Tyynenmerenkadulla, josta raskas liikenne käytännössä poistuu kokonaan. Vuorokaudessa satamatunnelin kautta Länsisatamaan kulkee noin 1000 rekkaa, jotka ovat jatkossa pois Jätkäsaaren muusta katuverkosta. 

Rakentamisen aikana syntyy väliaikaista melua

Rakennusvaiheessa tunnelityömaa tulee puiston lähellä aiheuttamaan ikävä kyllä väliaikaista melua. Melu johtuu lähinnä porauksesta, louhinnasta ja louheen kuljetuksesta.

Meluavat louhintaan liittyvät työvaiheet ovat Lapinlahden alueella onneksi melko lyhytaikaisia.   

Asemakaavaan voi ottaa kantaa

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti 18. maaliskuuta asettaa tunnelin asemakaavaehdotuksen nähtäville. Kaava on nähtävillä huhtikuussa, jonka aikana tunnelisuunnitelmiin voi ottaa kantaan. Satamatunnelin rakentaminen edellyttää asemakaavan hyväksymistä kaupunginvaltuustossa. Tämän hetken aikatauluarvion mukaan satamatunneli valmistuu vuonna 2032. 

Kristina Salomaa.

Kristina Salomaa
suunnittelupäällikkö, Helsingin Satama