Ville Haapasaari Helsingin Uutisissa: Ilmastotavoitteet, uskaltaako niistä enää edes kertoa?

Viime aikoina on ollut puhetta hiilineutraalisuusväitteistä, päästölaskennasta ja kompensoinnista. Uskaltaako tässä enää kertoa ilmastotavoitteista ja niiden eteen tehtävästä työstä, kun on epäselvää mitä saa ja ei saa sanoa?
Itseäni puhutteli S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaan kommentti Yle:n tuoreessa jutussa: ”…kun siellä on aidot teot takana, niin silloin niistä myös pystyy puhumaan”. Näin itsekin ajattelen.
Helsingin Satama saavutti itsellensä asettamansa ilmastotyön tavoitteet tämän vuoden alussa. Olemme pystyneet vähentämään energiankulutustamme reilusti ja hankimme kaiken tarvitsemamme energian hiilivapaista lähteistä. Hiilineutraaliusohjelmamme vertailuvuoden omista päästöistämme jää jäljelle 2,6 %, ja tämän verran hankimme vapaaehtoisia päästöhyvityksiä.
Omien päästöjemme minimointi on meille pitkäjänteisen työn tärkeä välietappi matkalla kohti kestävämpää merenkulkua. Silti satamayhtiön osuus satama-alueen, saati sitten merenkulun, päästöistä on varsin pieni. Tästä syytä keskitymme jatkossa etsimään vähähiilisiä ratkaisuja satama-alueillamme toimivien kumppaneidemme kanssa.
Olemme antaneet vuodesta 2018 lähtien alennusta alusmaksuista laivaliikenteelle, joka vähentää ympäristövaikutuksiaan yli lain vaatiman tason.
Myös maasähköjärjestelmiin investoiminen käy kuumana varustamoissa ja satamissa, sillä maissa tuotetun sähkön käyttö vähentää laivan ilmanpäästöjä satama-alueella merkittävästi. Tarjoamme aluksille maasähköä kaikissa satamanosissamme, yhteensä kuudella laiturilla. Kyseisiä laituripaikkoja käytetään yli puolella aluskäynneistämme. Nyt alamme suunnittelemaan liitäntöjä myös konttialuslaitureillemme.
Maaliikenteen ja satama-alueen työkoneiden osalta päästövähennykset edellyttävät merkittävää sähköistymistä. Tätä kehitystä olemme mukana vauhdittamassa mm. tarjoamalla sähköistä työkoneinfraa.
Meriliikenteen ratkaiseva kysymys taas on se, millä energialla laivat tulevaisuudessa liikkuvat. Yhtä parasta vaihtoehtoa ei ainakaan vielä ole löytynyt. Ilmeisesti fossiiliset polttoaineet tullaan korvaamaan laajalla kirjolla eri polttoaineita, ja satamien tehtävä on mahdollistaa laaja jakeluinfra. Työtä siis riittää pitkälle tulevaisuuteen.
Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja