Ville Haapasaari Helsingin Uutisissa: Laivaliikenteen sähköistyminen etenee nopeammin kuin vielä pari vuotta sitten osattiin ajatella

Tänä vuonna pääsen lomalle poikkeuksellisen tyytyväisissä tunnelmissa. Heinäkuun ensimmäisellä viikolla saimme Helsingin Satamassa nimittäin kaksi isoa sopimusta maaliin.
Jätkäsaaressa sijaitsevan Länsisataman laajentamista on suunniteltu vuosia, mutta elokuussa alkaa paikan päällä tapahtua. Valitsimme YIT Infra Oy:n toteuttamaan eteläkärjen laajentamisurakka ja työ alkaa elokuussa. Tarvitsemme lisää kenttätilaa ja suurempia laitureita, koska Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan vuonna 2032. Sataman palvelut päivitetään vastaamaan matkustajien ja rahtiliikenteen tulevia tarpeita.
Satama-aluetta laajennetaan merelle ja tämä tarkoittaa ruoppaustöitä ja vesirakentamista. Rakentaminen tehdään Etelä-Suomen aluehallintoviraston toukokuussa myöntämän vesiluvan mukaisesti. Työt toteutetaan pääosin mereltä käsin, jotta sataman laivaliikenne voi jatkua mahdollisimman normaalisti koko rakentamisen ajan.
Laajennuksessa rakennetaan kahden jalkapallokentän verran uutta laivauskenttää, yli kilometri kaistatilaa ajoneuvoliikenteelle sekä 330 metriä uutta laiturirakennetta. Tämä mahdollistaa modernit, asiakaslähtöiset ratkaisut, kuten automaattisen liikenteenohjauksen. Samalla varaudumme sähköistyvän laivaliikenteen tarpeisiin. Laivaliikenteen sähköistyminen etenee nopeammin kuin vielä pari vuotta sitten osattiin ajatella.
Toinen tuoreista isoista sopimuksista liittyy sekin Länsisatamaan. Valitsimme pääsuunnittelijat satamatunnelille. Satamatunnelin rakentaminen toteutetaan allianssimallilla, jossa eri toimijat työskentelevät tiiviisti yhdessä ja jakavat vastuun hankkeen onnistumisesta. Tämä malli on toiminut hyvin muissakin isoissa infrahankkeissa.
Nyt käynnistyvän kehitysvaiheen jälkeen Helsingin Satama tekee erillisen päätöksen tunnelin toteuttamista. Toteuttaminen vaatii poliittisen sinetin, tässä tapauksessa Helsingin vastavalitun valtuuston puollon tunnelin asemakaavalle.
Uusi, matkailuun satsaava ja merellisyyden myös elinkeinopolitiikassa huomioiva kaupungin strategia vahvistaa uskoa sataman kehittämisohjelman maaliin saattamiseen. Kohti mökkirannan laiturinnokkaa siis.
Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja