Ville Haapasaari Helsingin Uutisissa: Merellinen Jätkäsaari ansaitsee satamatunnelin

Viisitoista vuotta sitten Jätkäsaaressa järjestettiin Pohjoismaiden suurin konserttitapahtuma, kun 85 000 innostunutta katsojaa vaelsi saareen kokeakseen maailmantähti Madonnan. Jätkäsaari oli tuolloin autiota hiekkakenttää. Konttisatama oli muuttanut vuotta aiemmin Vuosaareen.

Tänään Jätkäsaari on koti 15 000 helsinkiläiselle, ja siitä on kehittynyt nopeasti yksi Suomen kiinnostavimpia kaupunginosia. Asukasmäärä jatkaa kasvuaan tuhannella uudella asukkaalla vuodessa.

Jätkäsaari on yhtä aikaa merellinen ja urbaani kaupunginosa. Alueen historia satamana makasiineineen ja kontteineen on säilytetty rakennuskannassa ja uudisrakennusten arkkitehtuurissa.

Kävelijä kohtaa suljetuissa kortteleissa ja pihoilla hauskoja yksityiskohtia, uusia värejä ja kiinnostavaa katseltavaa. Palvelut sijoittuvat Jätkäsaaressa katutason kivijalkaliikkeisiin, kun monilla muilla uusilla asuinalueilla ne ovat keskittyneet ostoskeskuksiin.

Palkittu Hyväntoivonpuisto yhdessä oranssien siltojen kanssa yhdistää alueen sen läpi kiemurtelevana viheralueena ja kulkureittinä. Jätkäsaaresta löytyy peräti kolme Vuoden siltaa: ”Rokkiporkkana”-silta, Atlantin silta ja Crusellin silta. Kaupunginosan siluettia korostavat Supercellin ja Clarionin rakennukset sekä uusi, arkkitehtuuriltaan palkittu Länsiterminaali.

Helsingin Satama suunnittelee parhaillaan myös Terminaali I:n korvaamista uudella Merikeskuksella, jonka palvelut tulevat olemaan avoinna matkustajien lisäksi lähialueen asukkaille.

Moderni terminaali tarvitaan, jotta Jätkäsaareen on mahdollista ohjata lisää laivaliikennettä. Lisääntyvä liikenne taas vaatii toimivat liikenneratkaisut.

Tässä asiassa päästiin eteenpäin kesäkuun puolessa välissä, kun Jätkäsaaresta Länsiväylälle ulottuvan satamatunnelin reitti tarkentui. Seuraavan vuosikymmen alussa valmistuva satamatunneli lisää Jätkäsaareen viihtyisyyttä siirtämällä satamaan kulkevat rekat kaduilta tunneliin ja mahdollistaa koko Suomelle tärkeän Helsingin sataman kasvun.

Satamatunnelin tarkempi suunnittelu etenee seuraavaksi asemakaavan laatimisella. Helsingin kaupunginvaltuutetut päättävät asemakaavasta tämän ja ensi vuoden aikana. Välissä käydään kuntavaalit.

Liikennekysymykset lienevät yksi mielenkiintoisimmista keskustelunaiheista ja hyvä niin.

Ville Haapasaari, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja