Ville Haapasaari Jätkäsaari-Ruoholahti-lehdessä: Askel eteenpäin kohti tunnelin toteutusta 

Ville Haapasaari.

Vuonna 2019 keskustelu satamista kävi kuumana. Jätkäsaari oli rakentumassa voimakkaasti, rekat ruuhkautuivat Tyynenmerenkadulla ja Länsisatamankadulla ja kaupunki haikaili Guggenheimin sijaan jotain näyttävää Makasiinirantaan, jälleen kerran. Julkisessa keskustelussa rekkaliikennettä ehdotettiin kiellettäväksi ja siirrettäväksi Vuosaareen tai jonnekin ihan muualle. Kun ehdottelijat havahtuivat rahdin ja matkustajien kohtalonyhteyteen matkustaja-autolautoilla, tuumattiin, että siirretään koko Tallinnan liikenne Vuosaareen. Kyllä siellä tilaa on! 

Satamassa ryhdyimme tekemään skenaariotyötä siitä, mikä olisi paras tapa vastata tähän debattiin. Meille kyse oli alusta asti siitä, kuinka satamatoiminta ja asiakkaidemme liiketoiminta pystytään turvaamaan pitkällä aikavälillä. Ja näitä skenaarioharjoituksia todella riitti. Työ kulminoitui lopulta valtuuston periaatepäätökseen vuoden 2021 alussa satamatoimintojen järjestämisestä ns. keskittämisskenaarion mukaisesti seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Järjestelyt tarkoittavat, että 2030-luvun alussa, satamatunnelin ollessa valmis, Tallinnan liikenne keskitetään Jätkäsaareen ja Tukholman liikenne Katajanokalle. Tämän jälkeen Eteläsatama vapautuu suurelta osin kaupunkilaisten käyttöön.  

Tällä polulla olemme tehneet suunnittelutyötä jo yli neljä vuotta. Joitakin purkutöitä lukuun ottamatta tuloksena on syntynyt toistaiseksi lähinnä papereita. Välillä tämä on turhauttanutkin, kun haluaisimme päästä lyömään sen kuuluisan kuokan maahan. Olemme hyvin tiedostaneet sen, että jokaiseen päätöksentekosteppiin sisältyy epävarmuuksia. Miten olemme pystyneet niihin vastaamaan? Mielestäni erinomaisesti huolellisella selvittämisellä, suunnittelulla ja tiedon jakamisella. 

Huolellinen selvittämistyömme sai maaliskuun lopussa tunnustuksen. Satama palkittiin Hyvä YVA -palkinnolla, jonka YVA ry myöntää vuosittain ympäristövaikutusten esimerkillisestä ja ansiokkaasta arviointityöstä.  

Tunnelin asemakaavaehdotuksen lautakuntakäsittely tarjosi luonnollisesti töiden puolesta suurimmat sydämentykytykset. Maaliskuun puolessavälissä kaupunkiympäristölautakunta päätti tunnelin asemakaavan nähtäville laittamisesta. Se on merkittävä askel kohti valtuuston kaavapäätöstä, satamatunnelin investointipäätöstä sekä tunnelin varsinaista toteuttamista. 

Kaupunki ilmoittaa lähipäivinä kaavan nähtävillä olon aikataulusta. Suosittelen tutustumaan siihen kaupungin nettisivuilla ja antamaan evästyksiä jatkosuunnitteluun.  

Samaan aikaan vanhan T1-terminaalin purkutyöt jatkuvat kesän yli ja urakka valmistuu aikataulun mukaisesti ensi syksynä. Sen jälkeen terminaalin alue tasataan sataman rahtiliiketoiminnan kentäksi, missä käytössä se toimii siihen asti, kunnes tunnelirakentaminen alkaa. Kun uudistuksemme ovat valmiit, sijoittuvat vanhan terminaalin paikalle uusi Merikeskus sekä satamatunnelin eteläinen suuaukko. 

Ville Haapasaari,
Helsingin Sataman toimitusjohtaja