Ville Haapasaari Jätkäsaari-Ruoholahti-lehdessä: Kuokka maahan, katse tulevaisuuden satamaan

Ville Haapasaari.

Monet Jätkäsaaressa liikkuvat ovat viime kuukausina voineet seurata vanhan T1-terminaalin purkutöitä aitiopaikalta. Purkutyömaan aita on toiminut myös kaupunkigalleriana, jossa alueen koululaisten taideteokset ovat tuoneet väriä ja eloa keskelle rakennusaluetta. Kiitos Jätkäsaaren peruskoululle hienoista taideteoksista!

Tämän lehden seuraavan painoksen ilmestyessä T1:n paikalla on enää tasainen kenttä. Tämä kuvaa hyvin sitä murrosvaihetta, jossa Länsisatama nyt on. Vanha väistyy, jotta uusi ja toimivampi voi rakentua.

Elokuussa aloitamme rakennustyöt sataman eteläkärjen laajennuksella. Vaikka laajennus ei ulospäin vaikuta mullistavalta, se luo pohjaa koko sataman tulevalle kehitysvaiheelle. Vajaan kahden vuoden aikana satama-alueelle rakennetaan reilun hehtaarin verran uutta satamakenttää, tukimuuria ja kunnallistekniikkaa.

Laajennuksen aikana sataman päivittäinen toiminta jatkuu keskeytyksettä eikä siitä aiheudu tarpeetonta häiriötä alueen liikenteelle. Työt toteutetaan alueella, minne laivat saapuvat, eli juuri siellä, missä liikenne on vilkkainta ja tilat ahtaimmillaan. Tämä vaatii selkeätä töiden vaiheistamista ja tarkkaa suunnittelua, jota on tehty jo lähes neljän vuoden ajan.

Koko Länsisataman uudistuksen tavoitteena on rakentaa nykyaikainen, tehokas ja entistä toimivampi satama, joka on osana tiivistyvää kaupunkia. Uudistus jakautuu kolmeen suureen osaan: nyt alkava kenttä- ja laiturialueiden laajennus, uusi matkustajaterminaali eli Jätkäsaaren Merikeskus sekä satamatunneli, joka siirtää raskaan liikenteen maan alle. Kokonaisuuden valmistuttua koko Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan.

Satamatunneli on ehdottoman tärkeä parannus sekä satamalle että koko Jätkäsaarelle. Tunnelin toinen pää sijoittuu tulevan Merikeskuksen alle, toinen pää tulee Lapinlahden puiston reunaan. Kun rekat ja suuri osa henkilöautoliikenteestä ohjataan tunnelin kautta suoraan Länsiväylälle, liikenne Jätkäsaaren kaduilla vähenee merkittävästi. Tunneli vähentää myös koko Helsingin keskusta-alueella satamaan liittyvää liikennettä noin 75 prosentilla.

Tunnelin rakentaminen alkaa toivottavasti vuonna 2028. Tunnelin rakentaminen vaatii juuri aloittaneen valtuuston hyväksynnän asemakaavalle. Nyt alkava eteläkärjen laajennus on edellytys tunnelille ja muille jatkotoimille. Samalla kun kenttäalue laajenee, kasvava liikenne mahtuu paremmin sataman aitojen sisäpuolelle. Näin kaduille jää enemmän tilaa alueen asukkaille.

Jätkäsaarelaiset ja muutkin eteläisen Helsingin asukkaat ovat Satamalle tärkeitä kumppaneita ja naapureita, nyt ja tulevaisuudessa. Ethän epäröi olla yhteydessä, jos kaipaat vastausta johonkin kysymykseen tai voimme tulla vaikkapa johonkin tilaisuuteen kertomaan tarkemmin suunnitelmistamme.

Aurinkoista kesää toivottaen
Ville Haapasaari
Helsingin Sataman toimitusjohtaja

Pääset lukemaan Jätkäsaari-Ruoholahti-lehden uusimman näköislehden tästä.