”Tulin Helsingin Satamaan vuonna 2013, suoraan laivalta. Koulutukseltani olin merikapteeni. Muistan hyvin, kuinka työhaastattelun jälkeen poikkesimme kahvitilaan, ja hetken juttelin sataman porukan kanssa. Heti tuli positiiviset fiilikset, koko poppoosta”, kertoo Andreas Slotte. 

Nyt takana on noin 9 vuoden kokemus työskentelystä satamassa. Alun perin Andreas valittiin Vuosaaren tavarasatamaan liikennepäällikön pestiin. 

”Se on äärettömän mielenkiintoinen työ, jossa sain hyvä kuvan Suomen koko merialasta. Olin ikään kuin hämähäkkinä verkon keskellä ja tein laajaa yhteistyötä niin asiakkaiden, sidosryhmien kuin viranomaisten kanssa. Siinä oli operatiivista työtä ja kehittämistä hyvässä tasapainossa – ja tosi mukavat työkaverit. Satamassa olemme kaikki erilaisia, ja se on ok. ”

”Haastavaa liikennepäällikön työssä oli ajankäytön suunnittelu – siinä olenkin vuosien saatossa saanut kehittyä.” 

”Kun olin tehnyt samaa työtä viitisen vuotta, sataman strategian uusimisen yhteydessä syntyi uusi kestävän kehityksen päällikön positio, joka kuulosti mielenkiintoiselta. Syksyllä 2018 hain sitä ja sain paikan.”

”Samalla halusin kehittää itseäni myös opiskelurintamalla: opiskelin Sataman tuella töiden ohella MBA-tutkinnon. Töiden ja opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen oli rankkaa, mutta järjestelmällisyydellä kokonaisuus pysyi hallussa. Joka päivä opiskelin klo 22-24, kun lapset oli saatu nukkumaan”, Andreas kertoo haastavista (ja antoisista) vuosista 2016 – 2018. 

Sekä liikenne- että kestävän kehityksen päällikön töiden hoitaminen vaatii laajaa osallistumista, mutta nykypestissä Andreaksen työhön kuuluu lähinnä kehitystehtäviä.

Miten Suomen johtava satama voi osaltaan tehdä yhteiskunnasta kestävämmän – sehän on äärimmäisen mielenkiintoista!

”Saan tehdä täyspäiväisesti aiheen kanssa töitä, ja ylimmän johdon ja omistajan tuki osoittaa, kuinka tärkeää se meille on. Omalla työlläni on konkreettinen merkitys myös matkustajaliikenteen asiakkaisiimme ja sidosryhmiimme. Se pitää mielenkiinnon korkealla.” 

”Isoimpia virstanpylväitä on ollut, kun Sataman hiilineutraaliusohjelman ensimmäinen versio otettiin käyttöön 2019 ja nyt käynnissä oleva matkustajaterminaalien energiatehokkuusprojekti on myös merkittävä, samoin maasähköliitäntöjen rakentaminen aluksille. On myös ollut ilo huomata, miten Sataman sisäinen kulttuuri on muuttunut. Alussa kestävä kehitys oli vielä uutta, mutta nyt jo aktiivisesti kysellään perään, miten asiat kannattaa hoitaa hiilijalanjäljen kannalta parhaalla tavalla. Ymmärrys ja uudella tavalla ajattelu on selvästi edistynyt.”

Työ ja vapaa-aika pysyy tasapainossa hyvin. Perheen kanssa käydään paljon mökillä ja olen aktiivinen poikien jääkiekkoseurassa. Siinä ne työasiat äkkiä unohtuu. Ja ihan hurjan paljon auttaa se, että voin tehdä töitä joustavasti. Olen löytänyt juuri minulle, tähän elämäntilanteeseen sopivat työtavat. 

Andreaksen työssä rauhallisuus on hyvästä, ja toimeen pitää tulla valtavan määrän ihmisiä kanssa. 
”Utelias mieli on hyvästä ja uudet ideat pitää kyetä siirtämään konkreettisiksi teoiksi. Aikatauluja, budjetteja ja investointisyklejä sovitellaan yhteen. Asioita pitää pystyä perustelemaan faktoilla ja numeroilla, unohtamatta taloudellista vastuullisuutta”, Andreas listaa työssä tarvitsemiaan ominaisuuksia.

”Kanssakäymisestä saan energiaa. Kun keskustellaan ja löydetään yhteinen sävel, ja päästään yhdessä toteuttamaan asioita – se on makeeta.”