Mitä Keskittämisskenaario Helsingin Satamalle tarkoittaisi?
Helsingin Satama laatima skenaariotyö Helsingin satamien toimintojen sijoittumisen vaikutuksista sataman liiketoimintaan ja Helsingin kaupungin maailman toimivin kaupunki -vision toteutumiseen valmistui kesällä 2020. Siinä tarkasteltiin kolmea eri vuoteen 2040 ulottuvaa vaihtoehtoa liikenne- ja matkustusennusteiden, asiakasnäkemyksien, investointitarpeiden ja teknologisen kehityksen näkökulmasta.
Kaupungin ja Sataman yhteisessä ja laaja-alaisessa valmistelussa päädyttiin keskustasatamien keskittämisvaihtoehtoon.
- Tallinnan ja Helsingin välinen matkustajaliikenne keskitetään Länsisatamaan.
- Ruotsinlaivat kulkevat jatkossa yksinomaan Katajanokan kautta.
- Olympiaterminaalista ja Satamatalosta luovutaan, mikä vapauttaa suurimman osan Eteläsatamaa kaupunkilaisten yhteiseen käyttöön.
- Länsisatamasta Länsiväylälle rakennetaan Satamatunneli, joka mahdollistaa Länsisataman liikenteen kasvattamisen ja sujuvan yhteyden satamaliikenteelle. Se helpottaa myös Jätkäsaaren liikenneruuhkia.
Periaatepäätös satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa on Helsingin Kaupunginvaltuuston käsittelyssä 3.2.2021.
Helsingin kaupunginhallituksen päätöstiedote 25.01.2021