Tukholman liikenne keskitetään Katajanokan satamaan, jolloin Katajanokka palvelee Tukholman liikennettä kokonaisuudessaan. Tallinnan liikenne Katajanokalta siirtyy kokonaan Länsisatamaan. Uudistusten myötä Katajanokan sataman ajoneuvoliikenne vähenee merkittävästi. Samalla satama, varustamot ja matkustajat saavat uudistetun terminaalin.

Kehittämisohjelman tavoitteena on uudistaa nykyinen matkustajaterminaali palvelemaan kahta varustamoa. Samassa yhteydessä myös Katajanokan aluspaikkoja järjestellään uudelleen.

2030-luvulla Katajanokan satama on maa- ja meriliikenteen solmukohta.

Sataman kehittämisohjelman tavoitteena on, että 2030-luvulla Katajanokan satama on maa- ja meriliikenteen solmukohta, ja sieltä löytyvät ensiluokkaiset matkustajapalvelut matkustaja-autolauttaliikenteelle Ruotsiin. Lisäksi Katajanokan laitureita voivat käyttää pienemmät kansainväliset risteilyalukset. 

Hyvät yhteydet avainasemassa

Helsingin raitiovaunuliikenne palvelee myös jatkossa Katajanokan satamaa. Sataman tavoitteena on myös kehittää ajoneuvoliikenteen yhteyksiä laajemminkin muuhun katuverkkoon.